The structural model of student teachers' academic achievement based on academic conscientiousness with regard to the mediating role of academic moral resilience and moral efficacy
Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
10.48310/itt.2025.17591.1026
Abstract
پیشینه و اهداف: چکیده پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که با هدف تعیین رابطه وجدان تحصیلی با عملکرد تحصیلی، با توجه به نقش میانجی تابآوری اخلاقی تحصیلی و کارآمدی اخلاقی در نمونهای از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اجرا شد. روشها: در این پژوهش 283 نفر دانشجومعلم رشته-های علوم انسانی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. متغیرها با استفاده از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999)، وجدان تحصیلی (مکایلروی و بانتینگ، 2002)، کارآمدی اخلاقی (هانا و اولیو، 2001) و تابآوری اخلاقی تحصیلی (راهپیما و همکاران، 1398) اندازهگیری شدند. تحلیل آماری دادهها به کمک نرمافزار AMOS و با روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد مدل مفهومی با دادهها برازش مطلوب دارد. وجدان تحصیلی به عنوان متغیر برونزا، به ترتیب با ضریب استاندارد 43/0 (73/4=t) و 42/0 (53/4=t) بر متغیرهای میانجی کارآمدی اخلاقی و تابآوری و همچنین با ضرایب استاندارد 49/0 (28/4 =t) بر متغیرهای وابسته عملکرد تحصیلی تأثیر معنیداری دارد. از سوی دیگر، متغیرهای میانجی کارآمدی اخلاقی و تابآوری نیز به ترتیب با ضریب استاندارد 30/0 (98/2=t) و 20/0 (33/2=t) بر متغیرهای درونزای وابسته عملکرد تحصیلی تأثیر معنیداری دارند. نتیجهگیری: چشمانداز این پژوهش ایجاد زمینه برای انجام تحقیقات آزمایشی در راستای متغیرهای پژوهش است تا اثربخشی مداخلات مبتنی بر ارتقا وجدان تحصیلی بر عملکرد تحصیلی با در نظر گرفتن متغیرهای تعدیلکننده مورد بررسی قرار گیرد.
Pourtaleb, N. (2025). The structural model of student teachers' academic achievement based on academic conscientiousness with regard to the mediating role of academic moral resilience and moral efficacy. Theory and Practice in Teachers Education, (), -. doi: 10.48310/itt.2025.17591.1026
MLA
Pourtaleb, N. . "The structural model of student teachers' academic achievement based on academic conscientiousness with regard to the mediating role of academic moral resilience and moral efficacy", Theory and Practice in Teachers Education, , , 2025, -. doi: 10.48310/itt.2025.17591.1026
HARVARD
Pourtaleb, N. (2025). 'The structural model of student teachers' academic achievement based on academic conscientiousness with regard to the mediating role of academic moral resilience and moral efficacy', Theory and Practice in Teachers Education, (), pp. -. doi: 10.48310/itt.2025.17591.1026
CHICAGO
N. Pourtaleb, "The structural model of student teachers' academic achievement based on academic conscientiousness with regard to the mediating role of academic moral resilience and moral efficacy," Theory and Practice in Teachers Education, (2025): -, doi: 10.48310/itt.2025.17591.1026
VANCOUVER
Pourtaleb, N. The structural model of student teachers' academic achievement based on academic conscientiousness with regard to the mediating role of academic moral resilience and moral efficacy. Theory and Practice in Teachers Education, 2025; (): -. doi: 10.48310/itt.2025.17591.1026