تاثیر توجه و بازخورد معلم بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان نسیبه

چکیده

در نظام آموزشی، معلم نقش تاثیر گذاری بر میزان یادگیری دروس مختلف دارد و در این بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری نیازمند حمایت و توجه بیشتر معلمان هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر توجه و بازخورد معلم، بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانش آموزان پایه سوم مدرسه‌امام حسین (ع) منطقه 5 شهر تهران درسال تحصیلی 98-1397 است. آزمودنی های پژوهش شامل ۳۰ نفر از دانش‌آموزانی بودند که در درس ریاضی دارای اختلال یادگیری بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و ۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایشی جایگزین شدند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن بدست آمد و سپس قبل و بعد از اعمال متغیر آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که توجه و بازخورد معلم، سبب افزایش میزان یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Teacher's Attention and Feedback on the Level of Learning of Maths in Students with Mental Disorders

نویسندگان [English]

  • batool sabzeh 1
  • sedygeh deylamypour 2
1 Assistant Professor of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Undergraduate student, Department of Primary Education, Farhangian University
چکیده [English]

In the educational system, the teacher has an impact on the learning rate of different subjects, and in the meantime, students with learning disabilities need the support and attention of teachers. The aim of this study is to investigate the effect of teacher attention and feedback on the level of learning of mathematical topics of students with third grade mathematical disorder. The present research is applied in terms of purpose and to perform it, experimental research method with pre-test, post-test design with control group has been used. The statistical population includes all third grade students of Imam Hossein (AS) School in District 5 of Tehran in the academic year of 1397-98. The subjects included 30 students who had a learning disability in the math class who were purposefully selected, 15 in the control group and 15 in the experimental group. The research instrument was a researcher-made test that obtained its formal validity and content and then used it before and after the experimental variable was applied. The results of the research showed that the teacher's attention and feedback increase the learning rate of mathematics lessons for students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher's attention and feedback
  • math learning
  • learning disabilities
دوره 6، شماره 9 - شماره پیاپی 9
سال ششم، شماره 9، بهار و تابستان 1399، 1-180
شهریور 1399
صفحه 49-68
  • تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1399
  • تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1399
  • تاریخ پذیرش: 07 آذر 1399