بسمه تعالی
انتشار دوفصلنامه راهبردهای نوین تربیت معلمان را باید بر اساس اهدافش، رویدادی مهم در عرصه نظر ورزی درباره تربیت معلم تلقی نمود. فعالیتهای تربیت معلم گر چه به قدمت یک قرن، پیشینهای از اجرا در تاریخ آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور ما دارد، اما در کنار آن کمتر فرصتهایی برای تفکر، طرح نظر و پژوهش پیرامون آن اختصاص یافته است. در نتیجه مقوله تربیت معلم با وجود همه دشواری و اهمیتش از ضعف نظری در رنج بوده است. در دوران جدید فعالیت تربیت معلم و در قالب دانشگاه فرهنگیان، برای فراهم سازی این فرصتها، انتظار بیشتری وجود دارد. مجله تربیت معلم فکور، حلقهای از زنجیره فعالیتهای هم راستا با این انتظار است که پیش از این با برگزاری اولین همایش ملی تربیت معلم، برگزاری نشستهای علمی _تخصصی تربیت معلم و در آینده با انتشار مطالعات تربیت معلم ادامه خواهند یافت. مخاطب اصلی مجله، دانشجو معلمان و معلمان هستند. به این ترتیب مجله تربیت معلم فکور در صدد دریافت و انتشار مقالاتی است که بصورتی روشن برای توسعه حرفهای معلمان و دانشجو معلمان قابل درک و استفاده باشند. بنابراین همه افرادی که دارای دستاوردهای تجربی - علمی – تخصصی و تجربیات مفید برای دانشجو معلمان و معلمان میباشند (استادان، معلمان، دانشجومعلمان و سایر علاقه مندان) میتوانند مطالب خود را در این نشریه منتشر نمایند. با این رویکرد، محورهای موضوعی زیر در فرایند پذیرش مورد توجه قرار میگیرند:
1) روایتها و تجربههای تربیتی، آموزشی معلمان از کلاس درس و حضور در مدرسه
2) گزارش حاصل از دستاوردهای علمی پژوهشی مرتبط با رشتههای تخصصی دانشجو معلمان (مباحث و موضوعات مرتبط با رشتههای تخصصی دانشجویان)
3) کندوکاو و تحلیل در مورد نحوه کاربست دیدگاههای مقام معظم رهبری درباره معلم، تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، نوشتههای معلمان و استادان پیشکسوت درباره رسالت حرفهای معلمان و چگونگی نیل به آن،
4) گزارشهای مرتبط با نشستهای علمی_تخصصی تربیت معلم،
5) نقد علمی برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان و مدارس،
6) دستاوردهای حاصل از فعالیتهای کارورزی، درس پژوهی و پروژههای پایانی،
7) تازهها و گزارشهای روز آمد از تجربیات بومی و جهانی در عرصه تربیت معلم در ایران و جهان
8) معرفی و نقد کتابهای علمی آموزشی مرتبط با موضوع تخصصی تربیت معلم،
9) نوآوریهای علمی پژوهشی و آموزشی درتربیت معلم و آموزش رشتههای تخصصی
10) کندوکاو و تحلیل در مورد نحوه کاربست مضامین اسناد بالا دستی درباره معلم، تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان
11) کندوکاو و تحلیل در مورد شایستگیهای مورد نیاز معلمان
12) تجربه زیسته زندگی دانشجویی در دانشگاه
13) گفتگو با استادان و معلمان پیشکسوت درباره تربیت معلم
فعالیت معلم فکور، با نقد عمل و مطالعه برای اصلاح آن همراه است؛ در نتیجه نشریهای که به تربیت آن میپردازد خود باید پیشتر پایبند به این رویکرد باشد.
دکتر رضا ساکی
سردبیر دو فصلنامه راهبردهای نوین تربیت معلمان