بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس مسئول تالیف کتب درسی دانشگاهی

2 استاد دانشگاه تهران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکز

4 استاد دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران

5 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدرودهن

چکیده

کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان نشانه‌ای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان می‌سازد.
هدف از این پژوهش «بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان» از دیدگاه خود معلمان بوده است. این پژوهش ازنظر ماهیت از نوع کمی، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر زمانی از نوع تحقیقاتمقطعی و ازنظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و هم‌چنین از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان شهر تهران با حجم ۴۶۰۰۰ نفر می‌باشد، حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۸۲ نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی خوشه‌ای بوده است. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس طیف لیکرت استفاده‌شده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بین تحصیلات، کارکردی بودن نظام آموزشی، سطح امکانات اقتصادی و رفاهی معلمان، توسعه مهارت‌های حرفه‌ای معلمان،، شیوه جذب و گزینش تربیت معلم، میزان عضویت و مشارکت در تشکل‌های صنفی و سیاسی معلمان و منزلت اجتماعی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد و متغیرهای ذکرشده بر منزلت اجتماعی تأثیرگذاربوده اند. هم‌چنین بین جنسیت و منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

sociological study of effective factors on the teacher’s social status

نویسندگان [English]

  • goudarz bahrami 1
  • ebrahim mottaghi 2
  • ali baseri 3
  • mehrdad navabakhsh 4
  • khalil mirzaei 5
1 Expert in charge of compiling university textbooks
2 Professor, University of Tehran
3 Assistant Professor Islamic Azad University, Tehran Branch Center
4 Professor, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch
5 Associate Professor of Islamic Azad University, Vahed roodan
چکیده [English]

The quality of life and social status of teachers is a clear sign of the process of growth and excellence or the destruction and devastation of any society and shows the quality of rationality in investing and budgeting.
The purpose of this study was to "sociological study of the factors affecting the social status of teachers" from the perspective of teachers themselves. This research is quantitative in nature, applied research in terms of purpose, cross-sectional research in terms of time, and descriptive-survey research in terms of research method, as well as correlational. The statistical population of this research is the teachers of Tehran with a volume of 46,000 people, the sample size according to Cochran's formula is equal to 382 people and the sampling method in this research was cluster random. In this study, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables and the Likert scale was used. The research hypotheses were performed using Pearson correlation test. The results of the study indicate that between education, functional system of education, level of economic and welfare facilities of teachers, development of teachers' professional skills, method of recruitment and selection of teacher training, membership rate There is a significant relationship between participation in teachers 'unions and political organizations and teachers' social status, and the mentioned variables have affected social status. Also, there is no significant difference between gender and social status of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social status of teachers
  • education
  • teachers
  • demands of teachers