الگوی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان آموزش و پرورش / مدیر

2 ستادیار گروه مدیریت آموزشی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز_تهران_ایران

3 عضو هیات علمی / دانشگاه فرهنگیان

4 استاد / دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

چکیده

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده‌ها، کیفی است. از آنجا که پژوهش حاضر در صدد به دست آوردن شناختی همه‌جانبه از مؤلفه‌های الگوی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بود، بنابراین سعی شد از داده‌های کیفی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود. بنابراین، در این پژوهش از رویکرد کیفی استفاده شد. در این راستا پژوهش با رویکرد کیفی که بر مبنای آن، تعداد 20 مصاحبه با اعضای هیئت‌علمی و روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انجام‌شده است. ابزار سنجش پژوهش یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که فرم مزبور به کمک مصاحبه و فن دلفی توسط خبرگان از طریق کد گذاری انتخابی نهایی گردید. به‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. پس از اشباع نظری خبرگان الگوی مزبور مشتمل بر 5 بعد، 17 مؤلفه 111 شاخص است. باتوجه یافته های حاصل الگوی حاضر می تواند، مدل مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting The Pattern of Recruiting Faculty Members at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • simin Molaei 1
  • lotfollah abbasi sarvak 2
  • Asad Hejazi 3
  • abbas khorshidi 4
1 Ministry of Education / Headmaster
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Education and Psychology, Islamic Azad University, Tehran Branch, Iran
3 Facualty member / Farhangian university
4 Islamic Azad University, Eslamshahr Branch
چکیده [English]

The present study is qualitative in terms of practical purpose and in terms of how to collect data. Since the present study sought to obtain a comprehensive knowledge of the components of the faculty recruitment model of Farhangian University, so we tried to use qualitative data to achieve this goal. Therefore, a qualitative approach was used in this study. In this regard, the research has been conducted with a qualitative approach, based on which, 20 interviews with faculty members and the method of targeted snowball sampling. The research assessment tool was a semi-structured interview form that was finalized by experts with the help of interview and Delphi technique through selective coding. In order to analyze the data and to answer the research questions, the content analysis technique was used. The data analysis method consisted of three stages of open, axial and selective coding. After the theoretical saturation of experts, the model consists of 5 dimensions, 17 components and 111 indicators. According to the findings of the present model can be a good model for attracting faculty members of Farhangian University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pattern design
  • qualitative research
  • faculty recruitment
  • Farhangian University