کشف کج فهمی های رایج دانش‌آموزان متوسطه دوم درباره مفاهیم پتانسیل غشاء و نقل وانتقالات غشایی در کتاب های زیست شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران

2 کارشناسی ارشد آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

چکیده

هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تصورات و بدفهمی های دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم رشته علوم تجربی دربارۀ مفاهیم نقل و انتقالات مواد از غشای یاخته و پتانسیل الکتریکی غشاء است. تعداد 56 نفر از دانش آموزان رشته علوم تجربی مدارس شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1398-1399 برای این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، اوراق امتحانی پایه دهم و یازدهم خرداد 1398 بررسی و یک آزمون تشخیصی حاوی 10 سؤال بازپاسخ نیزاستفاده شد و با توجه به بدفهمی های موجود، یک پرسشنامه محقق ساخته طراحی و اجرا شد. پاسخ های دانش آموزان به سؤال های پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته(5نفر)و سرانجام نتایج حاصل از رسم نقشه های مفهومی و ترسیم اشکال، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نتایج نشان داد که دانش آموزان رشته علوم تجربی بدفهمی های زیادی در زمینه پتانسیل الکتریکی غشای سلول، کانال ها و پمپ های غشاء، هدایت پام عصبی و سیناپس دارند و نمی توانند در بسیاری از موارد شبیه سازی شده، آموخته های خود دربارۀ مفاهیم پایه ای را به خوبی مورد استفاده قرار دهند. بر پایۀ این یافته ها ضرورت دارد تا در بازنگری برنامه های درسی زیست شناسی، تولید بسته های آموزشی مخصوص معلمان و دانش آموزان و آموزش ضمن خدمت معلمان، اهتمام و دقت بیشتری به عمل آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discover common Misunderstandings of high school students about the concepts of membrane potential and membrane transitions in biology books

نویسندگان [English]

  • azam gholami 1
  • monireh azarhomaun 2
1 department of biology, farhangian university, tehran
2 department of biology, farhangian university, tehran
چکیده [English]

The purpose of this study is investigating the perceptions and misunderstandings of tenth and eleventh grade students in the field of experimental sciences about the concepts of material transfer from the cell membrane and the electrical potential of the membrane. 56 students of experimental sciences in schools of Kermanshah city were selected for this study in the academic year 1398-1399. To collect information, the tenth and eleventh grade exam papers were reviewed and a diagnostic test containing 10 retrospective questions was also used and according to the existing misunderstandings, a researcher-made questionnaire was designed and implemented. Finally were analyzed Students' answers to questionnaires, semi-structured interviews (5 people) and the results of drawing concept maps and shapes. A review of the results showed that Experimental science students have many misconceptions about the electrical potential of cell membranes, membrane channels and pumps, nerve conduction and synapses And they can't be compared in many cases, Make good use of what you have learned about basic concepts. Based on these findings, it is necessary to be considered Biology Curriculum Review, Production of educational packages for teachers and students and teacher in-service training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misunderstanding"
  • Biology"
  • Membrane Potential"
  • "
  • Cell Membrane Transfer"
دوره 6، شماره 9 - شماره پیاپی 9
سال ششم، شماره 9، بهار و تابستان 1399، 1-180
شهریور 1399
صفحه 109-130
  • تاریخ دریافت: 04 خرداد 1399
  • تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1399
  • تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1399