مقایسه خودکارآمدی، تعهد حرفه ای و انگیزش نومعلمان با توجه به شیوه جذب (دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارت آموزان ماده 28)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار. عضو هیئت علمی رسمی وزارت علوم

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مقایسه انگیزش، خودکارآمدی و تعهد حرفه ای نومعلمان دانش آموخته‌ی دانشگاه فرهنگیان و نومعلمانی که از طریق ماده 28 جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند، می باشد. روش تحقیق کمی، از نوع توصیفی (علی مقایسه ای) است. نومعلمان خراسان رضوی جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهند. به منظور آزمون مدل، نمونه ای به حجم 347 آزمودنی، از بین 3339 نومعلم خراسان رضوی انتخاب شد. جامعه تحقیق شامل 2426 نومعلم دانش آموخته‌ی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (مشهد) در سال‌های 1397 و 1396 می‌باشد و نیز 913 نومعلمانی که از طریق ماده 28 در سال-های 1396 و 1397 جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند. پرسشنامه های انگیزش معلمی و خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفه ای توسط محقق ساخته و اعتبارسنجی شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی و آزمون تی استفاده گردید. نتایج نشان داد که تعهد حرفه ای و انگیزش معلمی نومعلمان دانش آموخته‌ی دانشگاه فرهنگیان به صورت معنی داری بیشتراز انگیزش و تعهد حرفه ای نو معلمان جذب شده از طریق ماده 28 می باشد، در حالی که خودکارآمدی معلمی بین دوگروه تفاوت معنی داری نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of teachers' self-efficacy and teacher motivation and occupational commitment between new teachers' by the recruitment method

نویسندگان [English]

  • fatemeh sahraie sarmazdeh 1
  • monireh salehi 2
1 farhangian university
2 farhangian
چکیده [English]

The research method is quantitative and descriptive using structural equation model. Causal-comparative method was used to compare variables between the two groups. Statistical population of the research includes new teachers in Khorasan Razavi province. To test the model, a sample of 347 subjects was selected from 3339 new teachers in Khorasan Razavi province using convenience sampling and quota sampling methods. The research population includes 2426 new teachers who graduated from Farhangian University of Khorasan Razavi (Mashhad) in the years 2017 and 2018 and 913 new teachers who were hired to Farhangian University according to the Article 28 in the years 2017 and 2018. Sample size for each variable was selected up to 30 subjects using Cochran's formula. Teacher motivation, teacher self-efficacy and occupational commitment questionnaires were developed and validated by the researcher. To analyze the data, Pearson correlation coefficient, confirmatory and exploratory factor analysis, t-test and structural equation modeling were used.

The results showed that there was a significant positive relationship between teacher self-efficacy and occupational commitment of new teachers. Occupational commitment of new teachers graduated from Farhangian University was significantly higher than that of new teachers recruited by Article 28, and the teacher motivation of new teachers graduated from Farhangian University was significantly higher than that of new teachers recruited by Article 28. There was a significant positive relationship between teacher intrinsic motivation and occupational commitment of new teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Teacher self-efficacy
  • New teachers'
  • occupational commitment
  • Article 28 trainees