بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و حمایت ادراک شده سازمانی در عملکرد و استرس شغلی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،‌ دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

معلمان مهمترین و مؤثرترین عامل در مدارس هستند که پاسخگو بودن آن‌ها هم بر میزان استرس ناشی از شغل و هم بر عملکرد شغلی، اثر‌گذار می‌باشد. در این میان، میزان حمایت ادراک شده از سوی سازمان می‌تواند میزان تاثیر پاسخگویی بر میزان استرس و عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پاسخگویی بر عملکرد و استرس شغلی معلمان با توجه به نقش تعدیل‌کننده حمایت ادراک شده سازمانی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس پسرانه ناحیه یک شهرستان مشهد با حجم 400 نفر می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، استرس شغلی ریزو و هووس (1972)، عملکرد شغلی پاترسون (1990) و حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه تعدیل‌کننده استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی و حمایت سازمانی ادراک شده، عملکرد شغلی و استرس شغلی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد. در عین حال در پژوهش حاضر، رابطه معنی‌داری بین حمایت ادراک شده با میزان عملکرد شغلی معلمان دیده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه تعدیل‌کننده نشان داد که پاسخگویی و حمایت ادراک شده، نقش تعاملی در پیش‌بینی استرس شغلی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examine the interaction role of Accountability and Perceived Organizational Suport on Job Stress and Job Performance among teachers

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Ghasemzadeh 1
  • mohammad razzaghi 2
1 Associate Professor in Educational Administration, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran, Tel: +98 912 2883324, Email:ghasemzadee@yahoo.com, Adress: Kilometere 35, Tabriz/Azarshahr Road Tabriz,
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Teachers are the most important and influential factor in schools that have been accountable, affecting both job stress and job performance. Meanwhile, the amount of support perceived by the organization can affect the impact of accountability on stress and job performance. Therefore, the present study aimed to investigate the role of accountability on teachers' performance and job stress with respect to the moderating role of perceived organizational support. The research method of this research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection and correlational in nature. The statistical population of this study includes all teachers of boys' schools in district one of Mashhad with a volume of 400 people. Using a simple random sampling method and based on Morgan table, 200 people were selected as a sample. Four standard questionnaires of responsiveness were used by Hatchwar et al. (2005), Rizzo & Hauss (1972), Patterson (1990) and Practical Organizational Support of Eisenberger et al. (1986). Correlation test and multiple mode regression were used to analyze the data. Findings showed that there is a positive and significant relationship between accountability and perceived organizational support, job performance and job stress. At the same time, in the present study, there was no significant relationship between perceived support and teachers' job performance. The results of multiple modulatory regression showed that responsiveness and perceived support have an interactive role in predicting job stress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accountability
  • job performance
  • job stress
  • perceived organizational support