نیازسنجی دوره‌های آموزش خانواده برای اولیای دانش آموزان دوره متوسطه در زمینه مسایل تربیتی فرزندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی اولیای دانش آموزان دوره متوسطه در زمینه مسایل تربیتی فرزندان انجام شده است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف، روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی با تکنیک دلفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و مدرسین دوره‌های آموزش خانواده و همچنین اولیای دانش آموزان مدارس متوسطه تابعه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بودند که نمونه‌ای به تعداد 527 نفر از اولیای دانش آموزان با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تعداد 51 مدرس دوره و 48 مدیر دوره با روش نمونه‌گیری هدفمند از مناطق شهرستان‌های تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌های این پژوهش از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون کلموگراف-اسمیرنوف و آزمونt) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر اولیای دانش آموزان، مدیران و مدرسین دوره‌ها، محتوای آموزشی دوره‌های آموزش خانواده تا اندازه زیادی(01/0>P ) با نیازهای آموزشی اولیای دانش آموزان دوره متوسطه انطباق و هماهنگی داشته است. همچنین محتوای آموزشی دوره‌های آموزش خانواده همه نیازهای آموزشی والدین را در بر نمی‌گرفت. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌گردد که مدرسان آموزش خانواده علاوه بر آموزش سرفصل‌های مصوب، طبق یک نظرخواهی در ابتدای دوره، نیازهای دیگر والدین را نیز شناسایی نموده و بر آن اساس برنامه آموزش خود را تنظیم و ارایه نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Needs assessment of family education courses for parents of high school students in the field of children's educational issues

نویسنده [English]

  • Seyed Sadegh Nabavi
Department of education, Farhangian University, Tehran,Iran
چکیده [English]

The present study was aimed to study the educational needs of high school students’ parents regarding the educational issues of their children. Concerning the nature of the study, and its objectives, the study was a kind of survey research. The sample consisted of all school principals and instructors for family education courses, and students’ parents from among high schools in Tehran Counties. The sample was selected randomly from various educational districts in multiple stages, which included 527 parents, 51 instructors, and 48 principals, who all were involved in family education courses. A researcher-made questionnaire were used to collect data from the participants. Descriptive statistics and T-tests were used to analyze the data. The results revealed that from parents’, instructors’, and principals’ view, the content of such courses was relatively harmonious with the educational needs of parents, but it did not cover all the educational needs of attending parents. The other educational needs of parents were teaching life skills to children, Mental and emotional characteristics of Adolescent, Expectations young to adults, Social problems in adolescence and coping with them, Teen abnormal behavior and how to reduce them. Since the content of such courses did not cover all needs of parents, it was suggested to instructors to identify other needs of parents based on a survey in advance and include them in their instruction program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational needs
  • family education
  • educational issues
  • Parents
دوره 7، شماره 12
سال هفتم، شماره 12، پاییز و زمستان 1400، 1-188
دی 1400
  • تاریخ دریافت: 17 مرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1401