اثر بخشی آموزش مدل پیوند با مدرسه بر رضایت تحصیلی، خوش‌بینی آموزشی، بهزیستی روان‌شناختی و هیجان‌های پیشرفت دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه پیام نور- ایران- تهران

چکیده

مدرسه از مهم‌ترین نهادهایی است که با زندگی هر فرد آمیختگی‌های تنگاتنگ دارد و تقریبا بخش عمده و مهمی از عمر انسان امروزی را شامل می‌شود. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدل پیوند با مدرسه بر رضایت تحصیلی، خوش‌بینی آموزشی، بهزیستی روانشناختی و هیجان‌های پیشرفت بود. برای این منظور طی یک پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهرستان کنگاور در سال تحصیلی 400-1399 به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه کاربندی شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با پرسشنامه‌های رضایت تحصیلی لنت، خوش‌بینی تحصیلی اسچن‌موران و همکاران، هیجان‌های تحصیلی پکران، بهزیستی روانشناختی ریف، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت مداخله و آموزش مدل تدوین شده پیوند با مدرسه قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مدل پیوند با مدرسه سبب بهبود رضایت تحصیلی، خوش‌بینی آموزشی، بهزیستی روانشناختی و هیجان‌های پیشرفت در دانش‌آموزان شده است. به نظر می‌رسد از آموزش مدل پیوند با مدرسه می‌توان در جهت بهبود متغیرهای مذکور در دانش‌آموزان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of school bonding model training on academic satisfaction, educational optimism, psychological well-being and students' progress emotions

نویسنده [English]

  • alireza merati
Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Iran, Tehran
چکیده [English]

The school is one of the most important institutions that is closely intertwined with the life of each person and covers almost a major part of human life today. The aim of this study was to investigate the effectiveness of school bonding model training on academic satisfaction, educational optimism, psychological well-being and developmental emotions. For this purpose, during a quasi-experimental study, of pre-test-post-test type with wedge group, 30 high school students of Kangavar city in the academic year 2016-2017 were selected by random sampling method and tested and tested in two groups of 15 people. they got. Both groups were assessed before and after the intervention with questionnaires related to Rezaei Sharif et al., Lent's academic satisfaction, Schenmoran et al.'s academic optimism, Pakran's academic excitement, and Reef's psychological well-being. The experimental group underwent intervention and training for 7 sessions of 60 minutes, and the control group did not receive any intervention. The results of multivariate analysis of covariance showed that teaching the link-to-school model improved academic satisfaction, educational optimism, psychological well-being and excitement of progress in students. It seems that teaching the school connection model can be used to improve the mentioned variables in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Psychological well-being
  • school bonding
  • educational optimism
  • academic satisfaction
  • excitement of progress
دوره 7، شماره 12
سال هفتم، شماره 12، پاییز و زمستان 1400، 1-188
دی 1400
  • تاریخ دریافت: 12 بهمن 1400
  • تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1401