کنش‌پژوهی/ معلمان به‌منزله محققان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان

2 مدیر گروه پژوهشی کارورزی و آماده‌سازی معلمان، پژوهشکده مطالعات تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان

چکیده

در این مقاله نویسنده در پی نشان دادن کنش‌پژوهی به عنوان فعالیت حرفه‌ای معلمان محقق برای توسعة بینش‌ها، کنش‌ها و تغییر تربیتی است؛ این که برای عاملان تربیت چه جایگاهی در حل مسائل تربیتی باید داشته باشد، و چگونه موجب خودکاوی شخص و بهسازی تربیت می‌شود. کنش‌پژوهی مستلزم آن است که عاملان نخست حوزة کنش را شناسایی کنند، فعالیتی برای بهبود طراحی و بعد عمل کنند، این فرایند را همواره مشاهده و بر آن تأمل کنند، اگر لازم است در طرح‌ها و کنش‌ها تجدیدنظر کنند و این چرخه را توالی ببخشند تا شواهدی دال بر تغییر و بهبود ظاهر شود. در این مقاله تعاریف و انواع کنش‌پژوهی از دید صاحب‌نظران، سیر تحول کنش‌پژوهی، چگونگی اجرا، سبک‌های کنش‌پژوهی، و تأثیر کنش‌پژوهی بر مدارس بررسی شده است. مهمترین دعوی مقاله این است که کنش‌پژوهی ابزاری قدرتمند و موفق برای تغییر تربیتی در مدارس است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Action Research/Teachers as Researchers

نویسنده [English]

  • Parisa Mayeli 1
1
2
چکیده [English]

Abstract: In this article, the writer refers to action research as teachers’ professional activity that can develop insights, actions and educational change. He indicates its contribution to solving practitioners’ educational problems, inspiring introspection and improving the education. First of all, action research requires that practitioners identify the field of action, and plan and perform some activities to improve their action. Frequently, they need to monitor this process and reflect on it, and then redesign and revise the actions if neccessary. They also need to repeat this cycle until compelling evidence of concrete change and improvement appears. The article provides some definitions and modes of action research from the educationists’ point of view. It also briefly reviews the histories of action research development, introduces how to conduct an action research, and indicates different modes of action research as well as the impact of action research upon schools. The most important claim is that action research is a powerful and successful vehicle for educational change.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Action research
  • teacher as researcher
  • introspection
  • reflection
  • educational change