شناسایی مؤلفه‌های دانش فناوری موردنیاز نومعلمان جهت کاربست آن در فرایند تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه­های دانش فناورانه موردنیاز نومعلمان دانش‌آموخته شیمی جهت کاربست در فرایند تدریس علوم‌تجربی دوره اول دبیرستان بود. پژوهش کاربردی از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری آن کلیه نومعلمان دانش‌آموخته شیمی دانشگاه فرهنگیان مشغول به تدریس علوم‌تجربی بودند. بر اساس مطالعه اسناد و واکاوی مبانی نظری ابتدا مؤلفه­های دانش ­فناورانه شناسایی شد سپس بر مبنای آنها پرسش­نامه تهیه و جهت گردآوری داده­ها استفاده شد. مؤلفه‌های دانش فناورانه در سه بعد نگرشی، دانشی و مهارتی شناسایی و با استفاده از آزمون آماری فریدمن، رتبه‌بندی و دسته‌بندی شدند. روایی پرسش­نامه بر اساس نظرسنجی از خبرگان حوزه برنامه‌ریزی درسی، متخصصان دانش فناورانه و معلمان خبره و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس (87/0=α) تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده­های حاصل از بررسی مؤلفه­های دانش فناورانه نشان داد که وضعیت نو معلمان دانش‌آموخته شیمی بر اساس نتایج آزمون T (345/0-T=) در جایگاهی نزدیک به میانگین نظری قرار دارد و با  وضعیت مطلوب فاصله دارد.  برای دستیابی به کارایی مؤثر نومعلمان، راهکارهایی چون بازنگری در برنامه درسی دانش فناورانه دانشگاه فرهنگیان و متناسب‌سازی آن با توسعه و پیشرفت علم و فناوری، گسترش و اصلاح  نگرش نو معلمان نسبت به فناوری‌های نوین آموزشی و استفاده از فناوری و رسانه­های آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری،  برگزاری کارگاه­های عملی مبتنی بر دانش فناورانه و تثبیت فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس نیاز هست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Components of Required Technological Knowledge by New Teachers to Apply it in the Teaching Process

نویسندگان [English]

  • sharif Kaamyabi
  • Doost mohammad Samiei
assistant professor
چکیده [English]

The aim of this study was to identify the components of technological knowledge needed by newly trained chemistry teachers to be used in the process of teaching experimental science in the first grade of high school. This applied research is descriptive-survey type and its statistical population was all new chemistry teachers of Farhangian University teaching experimental sciences. Studying the documents and the analyzing theoretical foundations, the components of technological knowledge were first identified, then a questionnaire was prepared to collect data. The components of technological knowledge were identified in three dimensions of attitude, knowledge and skill and were ranked and categorized using Friedman's statistical test. The validity of the questionnaire was confirmed based on a survey of experts in the field of curriculum planning, experts in technological knowledge and expert teachers, and its reliability was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient of the whole scale (α = 0.87). The analysis of the data obtained from the examination of the components of technological knowledge showed that the status of the newly chemistry teachers, based on the results of the T test (T = -0.345), is close to the theoretical average and is far from the ideal. In order to achieve the effective efficiency of newly teachers, solutions such as revising the curriculum of technological knowledge of Farhangian University and adapting it to the development and progress of science and technology, expanding and correcting the attitude of new teachers towards new educational technologies and the use of technology and educational media in the teaching-learning process, holding practical workshops based on technological knowledge and establishing the culture of using information and communication technology in the teaching process are suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological
  • Application
  • New Teachers
  • Teaching
  • Sciences
احمدی، امینه (1394)، رابطه آموزش مجازی و خلاقیت دانش‌آموزان در هزارۀ سوم، فصلنامه علمی - پژوهشی خانواده و پژوهش، 12(4)، 41-56.
جلالی، علی‌اکبر، عباسی، محمدعلی (1382)، فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش‌وپرورش سایر کشورهای دنیا، سومین همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران،https://civilica.com/doc/35241
جهانیان، رمضان (1393)، نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های آموزشی، فصل نامه علوم رفتاری، 6(21)، 51-72
حدادیان، احمد (1390)،  ارزیابی وضعیت آموزش الکترونیکی کشور در عصر جهانی‌شدن، فصل­نامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، ۲(۴)،  117-148.
دوست محمدی، مهدیه اخوان، مهناز (1389)، پیمایشی در مورد وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه آموزش و نشر الکترونیکی در دبیرستان‌های شهر تهران، مجله پژوهش و توسعه فناوری، 1(2)، 151-173.
ذوفن، شهناز (1395)، فناوری آموزشی: بر اساس کتاب کاربرد فناوری­های جدید در آموزش، انتشارات دانش مهام، تهران، چاپ اول.
رضائی، عباسعلی و زاهدی، محمدهادی (1397)، نقش فن­آوری­های نوین در پیشرفت آموزش­های الکترونیکی (با نگاهی به فرصت­ها و چالش­های پیش رو در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی داخلی)، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 12(40)، 205-222.
رضایی پور الماسی، مارال، مقامی، حمیدرضا (1398)، تأثیر واقعیت مجازی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه دهم در درس شیمی، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 13(45)، 157-171.
زندی، بهمن، معصومی فرد، مرجان (1397)،  اولویت‌های یادگیری مادام‌العمر در قالب سوادهای عصر حاضر از دیدگاه استادان و دانشجویان، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی (علمی)، 6(3)، 65-70.
سراجی، فرهاد، عطاران محمد (1397)، یادگیری الکترونیکی: مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا، چاپ اول.
شبیری، سیده فاطمه، عطاران، محمد (1386)، بهره­گیری از نرم‌افزار کمک‌آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانش‌آموزان در کلاس، فصل نامه تعلیم‌وتربیت، 23(1)، 69-84
فتحی، محمدرضا، سعادتمند، زهره و یوسفی، علیرضا (1399)، شناسایی مؤلفه­های و تحلیل محتوای برنامه درسی علوم‌تجربی دوره ابتدایی بر مبنای سند تحول بنیادین، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 14، 69-81 .
فریدیان، کبری، رضایی، اکبر و مهرآبادی، جواد (1400)، اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر آمادگی به یادگیری الکترونیکی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره‌های مجازی، فصل­نامه آموزش و ارزشیابی، 14(54)، 165-183.
کازرونی، مهرداد، کازرونی، افشین (1396)، کاربرد فناوری اطلاعات در سلامت الکترونیک، انتشارات بهمن، تهران، چاپ اول.
محمد علیزاده، جمال، کیهان، جمال (1400)، ارزیابی مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات جهت پیش‌بینی میزان استفاده معلمان از فناوری رایانه­ای در کلاس درس، نشریه علمی فناوری آموزش، 16(1)، 147-156. 
محمدیان، ایوب، خداداد برمی، مریم (1399)، تبیین فرایند شکل‌گیری قابلیت شبکه‌ای در سازمان‌های دولتی فعال در پنجره واحد تجاری ایران با استفاده از نظریه داده‌بنیاد، فصل نامه مدیریت دولتی، 12(1)، 85-116.
مقدسی، حمید، ربیعی رضا ، بیگدلی، شعله، ناظمی، اسلام، ابراهیم پور، حسن (1395)، نقش مدل‌ها، رویکردها و نظریه‌های یادگیری در طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی در آموزش پرستاری، مجله پرستاری و مامایی، 14(4)، 300-312.
هاشمی، فرزانه، قریشی، سید علی (1400)، تأثیر عوامل آموزشی مبتنی بر محیط‌های یادگیری الکترونیکی بر مهارت درک مطلب دانش‌آموزان پایۀ ششم ابتدایی، فصل­نامه فناوری آموزش، 16(۱)، 13-26.
Ahmad, H. M., Mustafa, G. O., Ghafor, O. F. (2018). The Impact of Using New Technology on Students' Learning Achievements at the University of Halabja\ Department of English Language. 9th International Visible Conference on Educational Studies & Applied Linguistics: Tishk International University, Arbil, Iraq.
Alsop, S., Dillon, J. (2018). Encounters with a narwhal: Revitalising science education’s capacity to affect and be affected. In Navigating the Changing Landscape of Formal and Informal Science Learning Opportunities. 7, 51-67.
Angeli, C., Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, devel-opment, and assessment of ICT-TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education. 52, 154-168.
Baldock, B. L., Fernandez, A. L., Franco, J., Provencher, B. A., McCoy, M. R. (2021). Overcoming the Challenges of Remote Instruction: Using Mobile Technology to Promote Active Learning. Journal of Chemical Education. 98(3), 833-842.
Chang, Ch-W., Lee, J-H., Wang, V-Y., Chen, D-Ch. (2010). The authentic learning experience by integrating robots into the mixed-reality environment. Computers & Education. 55(4), 1572-78.
Chin, S. Ra., Lim, C. P. A. (2016). Holistic Approach towards Information and Communication Technology (ICT) for Addressing Education Challenges in Asia and the Pacific. Educational Media International. 53 (2),  69-84.
Clark, R. C., Mayer, R., Thalheimer, W. (2007). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. Performance Improvement. 42(5).
Davis, E. A., Petish, D., Smithey, J. (2006). Challenges New Science Teachers Face. Review of Educational Research. 76(4), 607-651.
Dominic, G., Palumbo, F. (2013). How to build an e-learning product: Factors for student/ customer satisfaction. Kelley School of Business. 9 (11), 87-96. 
FAO. (2021). E-learning methodologies and good practices: A guide for designing and delivering e learning solutions from the FAO e-learning Academy, second edition, Rome, Available from: https://doi.org/10.4060/i2516e.
Ghavifekr, S., Wan Rosdy, W. (2015). A. Teaching and Learning with Technology: Effectiveness of ICT Integration in Schools. International Journal of Research in Education and Science. 1(2), 175-191.
Heiss,  A. L., Byun, W. J. (2018). Issues and trends in Education for Sustainable Development. The United Nations Educational. Scientific and Cultural Organization Publishing
Koballa, T. R., Glynn, S. M., Leslie, U., Coleman, D. (2005). Conceptions of teaching science held by novice teachers in an alternative certification program. Journal of Science Teacher Education. 16, 287-308.
Koehler, M. J., Mishra, p., Cain, w. (2017). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK). Journal of Education. 201(93), 13-19.
Li, M., Wang, Yu., Stone Heather, N., Turki, N. (2021). Teaching Introductory Chemistry Online: The Application of Socio-Cognitive Theories to Improve Students’ Learning Outcomes. Education Sciences. 11 (3), 95.
Mendivil, J., Ibarra, L. (2002). The New Providers of Higher Education. Higher Education Policy. 3 (53), 64.
Peeraer, J., Van Petegem, P. (2012). Measuring integration of information and communication technology in education: An item response modeling approach. Computers & Education. 58(4), 1247-1259.
Stank, Ch. (2013). The Educational System of Brazil. IEM Spotlight .https://www.nafsa.org/.
Takala, M., Pirttimaa, R., Tormane, M. (2009). Inclusive special education: the role of special education teachers in Finland. British Educational Journal of Special Education. 36(3), 162-172.
Valverde-Berrocoso, J., Garrido-Arroyo, M. C., Morales-Cevallo, M. B. (2020). Trends in Educational Research about e-Learning: A Systematic Literature Review (2009–2018). Sustainability. 12, 5153.
 
 
دوره 8، شماره 14
سال هشتم، شماره 14، پاییز و زمستان 1401
بهمن 1401
صفحه 42-21
  • تاریخ دریافت: 23 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 02 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1401