تأثیر کاربرد روش اسکمپر بر میزان پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان در آموزش مجازی درس زیست‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران

2 گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر کاربرد روش اسکمپر بر میزان پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر در آموزش مجازی درس زیست‌شناسی پایه دهم دبیرستان طالقانی شهرستان رودهن در سال تحصیلی 1400-1399 است. از جامعه آماری دو کلاس به‌صورت تصادفی با  64 نفر دانش‌آموز انتخاب شد که یک کلاس با روش اسکمپر و کلاس دیگر به روش سنتی توسط یک دبیر تحت آموزش مجازی به‌صورت آنلاین قرار گرفتند. پژوهش به‌صورت نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون انجام شد. برای بررسی اثر روش اسکمپر بر خلاقیت از پرسش‌نامه خلاقیت تورنس استفاده شد. به‌منظور بررسی فرضیه‌های تحقیق و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد دو گروه آزمایش و گواه در متغیر پیشرفت تحصیلی، دارای تفاوت معنی‌داری نمی‌باشند؛ اما در متغیر خلاقیت، تفاوت معنادار است. به‌طورکلی نتایج نشان داد آموزش مجازی درس زیست‌شناسی به روش اسکمپر از نظر درک مفهومی مطالب و پیشرفت تحصیلی بدون تأثیر است و مداخله آن در تدریس فقط موجب افزایش میزان خلاقیت در دانش‌آموزان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of using the scamper method on students' academic achievement and creativity in virtual biology education

نویسندگان [English]

  • azam gholami 1
  • taheresadat hoseini 2
  • nastaran jdorra 2
1 department of biology, farhangian university, tehran
2 department of biology, farhangian university, tehran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of using the scamper method on the rate of academic achievement and creativity of female students in the virtual education of biology course in the tenth grade of Taleghani High School in Roodehen in the academic year 2020-2021. From the statistical population, two classes were randomly selected with 64 students, one class with scamper method and the next class with the traditional method were taught online by a teacher. The research was conducted as a quasi-experimental with a pretest-post test design. Torrance questionnaire was used to evaluate the effect of the scamper method on creativity. Descriptive and inferential statistics were used to investigate the research hypotheses and data analysis. The results showed that the experimental and control groups did not have a significant difference in the variable of academic achievement compared; But in the creativity variable, the difference was significant. In general, the results showed that virtual education of biology courses by the Scamper method is ineffective in terms of conceptual understanding of content and academic achievement, and its intervention in teaching only increases the level of creativity in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scamper
  • Virtual Teaching
  • Achievement
  • Creativity
  • Biology
دوره 9، شماره 15
سال نهم، شماره 15، بهار و تابستان 1402
فروردین 1402
صفحه 48-31
  • تاریخ دریافت: 29 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1401