بررسی چگونگی ارزیابی مؤلفه‌های مصاحبه تخصصی داوطلبان ورود به حرفه معلمی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی ارزیابی مؤلفه­های مصاحبه تخصصی داوطلبان ورود به حرفه معلمی در ایران انجام شد. روش: روش پژوهش مورد استفاده ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو دانشگاه فرهنگیان بودند که در بخش کیفی تعداد 18 عضو هیات علمی و 20 مدرس مدعو با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و در بخش کمی تعداد 372  نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از مصاحبه نیمه­ساختاریافته و پرسشنامه محقق­ساخته برای جمع­آوری داده­های موردنیاز استفاده شد. برای تحلیل داده­های کیفی از روش تحلیل مضمون و جهت تحلیل داده‌های کمی از آزمون t تک گروهی و طیف مطلوبیت استفاده به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که از دیدگاه اعضای هیات علمی و مدرسان مشکلات فرایند مصاحبه داوطلبان جهت ورود به حرفه معلمی از لحاظ محتوا در شش مقوله اصلی قرار دارد. همچنین وضعیت ارزیابی مؤلفه­های مصاحبه تخصصی مناسب نبوده و نیاز به اصلاحاتی دارد. با توجه به یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که مؤلفه­های مصاحبه تخصصی داوطلبان ورود به حرفه معلمی بنا به دلایل گوناگونی به طور دقیق توسط مصاحبه­گران مورد ارزیابی قرار نمی­گیرد. لذا به منظور پذیرش داوطلبانی برخوردار از صلاحیت­های حرفه­ای، با انگیزه و علاقه­مند، دارای سلامت جسمانی و روانی مناسب برای ورود به حرفه معلمی پیشنهاد می­شود از نتایج آزمایش­های پاراکلینیکی و آزمون‌های روانی در کنار مصاحبه تخصصی برای ارزیابی سلامت جسمانی و روانی، و ویژگی­های شخصیتی داوطلبان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Assessing the evaluation status of the components of the specialized interview of the candidates entering the teaching professional in Iran

نویسنده [English]

  • Seyed Sadegh Nabavi
Department of education, Farhangian University, Tehran,Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the status of the components of specialized interviews for candidates entering the teacher education in Iran. The research method used is a mixmethod of exploratory type. The statistical population of the study included all faculty members and lecturers of Farhangian University. In the qualitative section, 18 faculty members and 20 lecturers using voluntary purposive sampling method and in the quantitative section, 372 people using sampling Multi-stage clusters were selected as a statistical sample. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used to collect the required data. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used to collect the required data. To analyze the qualitative data, Thematic analysis method was used and to analyze the quantitative data, one-group t-test and utility spectrum were used. The results show that from the perspective of faculty members and lecturers, the problems of the interview process for candidates to enter the teacher education course in terms of content are in six main categories. Also, the status of the evaluation of the components of the specialized interview is not appropriate and needs to be corrected. According to the findings, it can be concluded that the components of specialized interviews of candidates for teacher education are not accurately evaluated by interviewers for various reasons. Therefore, in order to accept volunteers with professional qualifications, motivated and interested, with appropriate physical and mental health to enter the teaching profession, it is recommended to use the results of paraclinical examinations and psychological tests along with specialized interviews, to evaluate the physical and mental health, and personality traits to do the work of the volunteers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : student admission
  • specialized interview
  • teacher education
اصغری­پور، حمید. (1381). کلیات راهنمایی و مشاوره. مشهد: انتشارات تمرین.
اعزازی، مهری؛  نوریان، محمد؛ خسروی بابادی، علی اکبر و نوروزی، داریوش. (1398). طراحی الگویی برای تطبیق نظام­های تربیت معلم. مجله پژوهش­های برنامه درسی، 9(1)، ص 259-224.
آقازاده، احمد. ( 1383). آموزش و پرورش تطبیقی، تهران: انتشارات سمت.
جانسون، آربوک؛ کریستنسن، لری. (2014). پژوهش آموزشی(رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی). ترجمه علیرضا کیامنش و همکاران(1395)، تهران: نشر علم.
حبیبی، شهناز. (1386). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات آوای نور.
خدیوی، اسدالله؛ رحمانی، هما. (1398). تربیت معلم در ترکیه. مجموعه مقالات تربیت معلم(مطالعه موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان، ص 112-91 .
دانشگاه فرهنگیان. (1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
دانشگاه فرهنگیان. (1395). برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم انداز 1404.  تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
دشتی، محمد. (1394). تربیت معلم در ایران و جهان. مجله رشد معلم، 34(1)، ص 32-28 .
سازمان سنجش آموزش کشور. (1400). دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. شعبانی، زهرا. (1383). بررسی تطبیقی برنامه های تربیت معلم در برخی از کشورهای دنیا، فصلنامه تعلیم و تربیت، 79(3)، ص 159-121.
سالبرگ، پاسی. (1395). درس­های فنلاندی. ترجمه علیرضا مقدم و طیبه سهرابی، تهران: انتشارات مرآت.
سمیعی­نژاد، بیژن؛ علی­عسگری، مجید؛ موسی­پور، نعمت الله؛ و حاجی­حسین­نژاد، غلامرضا. (1395). فرایند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران؛ فرصت­ها و تهدیدها. فصلنامه تعلیم و تربیت،شماره 127، ص 32-9. 
سنگری، محمود؛ آخش، سلمان. (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده­سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامه آموزش عالی، 10(37)، ص 7-32.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
شیربگی، ناصر؛ غلامی، خلیل و احمدی، هایده. (1397). تحلیل کمی و کیفی تجارب و بازخورد شرکت کنندگان در مصاحبه­های استخدامی آموزش و پرورش. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(25)، ص 42-23. 
فراهانی، علیرضا ؛  نصراصفهانی، احمدرضا؛  شریف، سیدمصطفی. (1391). ارزیابی شیوه های انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال هفتم، 7(1)، ص 2-12.
کشاورز، سوسن و مقدسی، زهره. (1397). تبیین مؤلفه­های نظام تربیت­معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 40، 29-7 .  
کشاورز، صمد و اخشابی، سهیلا. (1396). بررسی تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و انگلستان و دلالتهایی برای اصلاح تربیت معلم ایران. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان، ص 429-400. 
گراوند، منیژه و عباسپور، عباس.(1391). مقایسه اثر بخشی معلمان جذب شده از مراکز تربیت معلم و حق التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 8 (24)، ص 45-25.
متکلم، عظیمه؛ سلیمانی، توران و نامور وان سفلی، یوسف. (1400). طراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران. مجله مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام­های آموزشی، 14(1)، 128-99.
مرکز برنامه­ریزی و آموزش نیروی انسانی .(1400). راهنمای مصاحبه عمومی- تخصصی از داوطلبان ورود به دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 1401-1400.
مهرابی، مرضیه؛ رضوان طلب، زینب. (1398). تربیت معلم در فرانسه. مجموعه مقالات تربیت معلم(مطالعه موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان، ص 190-165.
نامداری پژمان، مهدی. (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت فرایند آموزش و آماده‌سازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
Bohlander, G & Snell, S. (2004). Managing human resources (13 ed). South Western, Thomson, Corporation. 
Bowles, Terry; Hattie, John; Dinham, Stephen; Scull, Janet; Clinton, Janet. (2014). Proposing a comprehensive Model for Identify teaching candidates. Australian educational researcher, 41(4), 365-380.
Braund, H. (2019). Supporting Metacognitive Development in Science Education: Exploring Ontario Elementary Teachers' Beliefs and Practices in Metacognition. Alberta Science Education Journal, 46(1), 10-21.
Childs, R., & Ferguson, A. K. (2016). Changes in, to, and through the initial teacher education program admission process. Change and progress in Canadian teacher education: Research on recent innovations in teacher preparation in Canada, 420-440.
Clussen, W. (2006). Public school elementary principals` perceptions regarding the selection of teacher. Educational leadership, 60(8) 48-52.
Hammond, D. (2006). Teachers and teaching: signs of a changing profession, handbook of reseach on teacher education. Newyork: macmillan.
Hamranová, Anežka. (2015). Content analysis of selected Slovak educational journals focusing on the issue of teacher´s mental health. Procedia - Social and Behavioral sciences, (174), 2538 – 2542.
Kim, L. E., Dar-Nimrod, I., & MacCann, C. (2018). Teacher personality and teacher effectiveness in secondary school: Personality predicts teacher support and student self-efficacy but not academic achievement. Journal of Educational Psychology, 110(3), 309.
Koç, E.M., (2016). A general investigation of the in-service training of English language teachers at elementary schools in Turkey. International electronic journal of elementary education, 8 (3), 455– 466.
Lawrence, Mundia. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei Trainee teachers, International Journal of mental health, 42(2-3), 73-98.
Leshem, S. (2012). The Group Interview Experience as a Tool for Admission to Teacher Education. Education Research International, DOI 10.1155/2012/876764.
Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness. International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 66-78.
Maki, M., and Sato, A. (2002). Education in Japan: school improvements and the future of the teaching profession, Tokyo, Kyoiku Kaihatsu Kenkyusho.
Mankki, V., & Kyrö-Ämmälä, O. (2021). Arduous admissions and a precarious profession: student teachers’ pre-admission demotives. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 1-13.
Novita, P. (2021). Motivation in Teacher Education: The Forgotten Element and Its Snowball Effect. Образование и саморазвитие, 16(3), 60-70.
Özkan Elgün, I., & Uysal, F. (2021). The Comparison of Turkish and Chinese Primary Math Teacher Education Programs. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 111-125.
Rikenberg, B. S, M. Ed. (2010). The relation ship between student of teachers and classrooms. Teachers goal toward teaching and student rating of teacher effectiveness. Doctoral Dissertation, southern Iliois university.
Sautelle, E., Bowles, T., Hattie, J., & Arifin, D. N. (2015). Personality, resilience, self-regulation and cognitive ability relevant to teacher selection. Australian Journal of Teacher Education, 40(4), 4.
Shinbori, M. (2006). Reexamination of teacher education. Tokyo: Kyoika Kaihatsu Kenkyujo.
Stronge, J. (2002). Qualities of effective teacher. Association for supervision and curriculum development, Alexandria, N.A.
Tsukada, M. (2008). Institutionanlized supplementary education in Japan: The Yobiko and ronin student adaptations, comparative education, Vol.24, No.3, 285-303.
Turner, K., & Stough, C. (2019). Pre-service teachers and emotional intelligence: a scoping review. The Australian Educational Researcher, 1-23.
Zimmermann, Linda; Uterbrink, Thomas; Pfeifer, Ruth; Wirsching, Michael; Ruse, Uwe; Stobel, Ulrich; Nubling, Matthias; Buhl-Griebhaber, Veronika; Frommhold, Markus; Schaarschmidt, Uwe; Bauer, Joachim. (2012). Mental health and patterns of work-related coping behaviour in a German sample of student teachers: a cross-sectional study, Int Arch occup Environ health (2012), Vol.85, pp 865-876.
 
 
دوره 9، شماره 15
سال نهم، شماره 15، بهار و تابستان 1402
فروردین 1402
صفحه 126-91
  • تاریخ دریافت: 10 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 06 فروردین 1402