شناسایی راهبردهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

3 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

4 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش تحقیق، آمیخته اکتشافی بود، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش توصیفی - پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل متخصصان حوزه کارآفرینی، مدیریت آموزشی، برنامه­ریزی آموزشی و مدیریت آموزش عالی در کشور و مسئولان دانشگاه فرهنگیان در کشور بودند که از طریق روش نمونه‌گیری هدف‌مند تعداد 12 نفر به‌عنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی، شامل تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای 328 نفر از اعضای هیئت علمی جهت بررسی انتخاب شدند، داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار و در بخش کمی با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته گردآوری شد. روایی محتوایی (CVR) 87/0 و شاخص روایی محتوایی (CVI) 68/0 برای پرسش‌نامه پژوهش به دست آمد، مقادیر ضرایب پایایی برای کل پرسش‌نامه 88/0 به دست آمد که نشان می‌دهد ابزار جمع‌آوری اطلاعات توانایی لازم برای سنجش متغیرهای پژوهش را دارا هستند. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان کارگروهی، توسعه هویت آموزش، توسعه هنجارها، توسعه قوانین حمایت‌گرایانه، حمایت بیرونی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying effective strategies on entrepreneurship development in Farhangian University

نویسندگان [English]

  • Masih allah Bakhshi jahromi 1
  • mijtaba moazami 2
  • esmaeil kavoosi 3
  • Jaafar Hossein Poor 4
1 .
2 .
3 .
4 .
چکیده [English]

The aim of this study was to identify effective strategies on entrepreneurship development in Farhangian University. The research method was exploratory mixed in the qualitative part the qualitative content analysis method was used and in the quantitative part the descriptive-survey method was used. Participants in the quality section included experts in the field of entrepreneurship, educational management, educational planning and higher education management in the country and officials of Farhangian University in the country, who were selected as key informants through targeted sampling method. The statistical population of the study in a quantitative stage included all faculty members of the country's cultural universities. Using one-stage cluster sampling method, 328 faculty members were selected for the study. Data were collected in the qualitative part through semi-structured interviews and in the quantitative part using a researcher-made questionnaire. Content validity (CVR) of 0.87 and content validity index (CVI) of 0.68 were obtained for the research questionnaire, the values of reliability coefficients for the entire questionnaire were obtained at 0.88, which shows that the information collection tool has the necessary ability to measure variables. The results showed that the factors affecting the development of entrepreneurial culture in Farhangian University include working group, development of educational identity, development of norms, development of protectionist laws, external support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategies
  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurship Culture
  • Farhangian Universities
اردلان، محمدرضا؛ سلطان‌زاده، وحید؛ و بهشتی راد، رقیه (1393). ارزیابی نقش فرهنگ‌سازمانی بر کارآفرینی سازمانی، نامه آموزش عالی، 7(27): 11-.
سلطان‌زاده، وحید (1399). طراحی الگوی کارآفرینی آموزشی در دانشگاه‌های دولتی کشور، پایان‌نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا.
شفیع‌آبادی، عبدالله (1390). دانشگاه کارآفرین و توسعه صنعتی، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 2(5): 137-148.
شهرکی پور، حسن؛ ندری، خدیجه؛ و شیرمحمدی، رحمان (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی با کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه لرستان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 4: 136-109.
صمد آقایی، جلیل (1395). سازمان‌های کارآفرین، تهران، مرکز انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
قربانی، شهاب (1396). تبیین ارتقای کارآفرینی سازمانی بر اساس ابعاد رهبری هوشمند و چابکی سازمانی با نقش میانجی فرهنگ‌سازمانی، پایان‌نامه دکتری مدیریت کارآفرینی، سازمان مدیریت صنعتی.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ و منافی، کاظم (1393). مبانی کارآفرینی و دانشگاه کارآفرین، همدان، انتشارات جهاد دانشگاهی.
قهرمانی، محمد؛ پرداختچی، محمدحسن؛ و حسین‌زاده، محمد (1389). فرهنگ‌سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 1: 39-25.
الوانی، سید مهدی؛ و رودگرنژاد، فروغ (1389). مدل توسعه کارآفرینی در سازمان‌های کوچک و متوسط، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 4(37): 87-73.
یزدخواستی، علی؛ رجایی، سعید؛ و مولوی، حسین (1388). بررسی رابطه بین نوع فرهنگ‌سازمانی و میزان‌پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه‌های دولتی کشور، جامعه‌شناسی کاربردی، 20(2): 188-175.
Almeida, E., Dias Daniel, A., & Figueiredo,C.(2019). The future of management education: The role of entrepreneurship education and junior enterprises, The International Journal of Management Education, 14: 100-113.
Azizan, N. A. A. (2018). Educational entrepreneurship: The relationship between organizational structure and innovation. Entrepreneurship and Innovation Management Journal,42(1):19-23.
Boldureanu, G., Ionescu, A. M., Bercu, A. M., Bedrule-Grigoruță, M. V., & Boldureanu, D. (2020). Entrepreneurship Education through Successful Entrepreneurial Models in Higher Education Institutions. Sustainability, 12(3), 1267.
Buccieri, D., Javalgi, R., & Cavusgil, E.(2019). International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities, International Business Review, 29(2): 101-116.
Cantu-Ortiz, F.J., Galeano, N., Mora-Castro, P.,  Fangmeyer, J.(2017). Spreading academic entrepreneurship: Made in Mexico, Business Horizons, 60(4): 541-550.
Carl ,J. (2011). Freedom of Choice: Vouchers in American Education. Praeger Series on American Political Culture. American Educational Research Journal, 5:55-65.
Chang, Y., Yang, P., Martin,B.R.,  Chi, H., & Tsai-Lin, T.(2016). Entrepreneurial universities and research ambidexterity: A multilevel analysis, Technovation, 54: 7-21.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, W.(2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil, Technological Forecasting and Social Change, 135(2): 99-111.
Dogan, N.(2015). The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management: Strategic Entrepreneurship, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship.
Etzkowitz, H.(2017). Innovation Lodestar: The entrepreneurial university in a stellar knowledge firmament, Technological Forecasting and Social Change, 123:122-129.
Eyal, O.(2008). When Parents Choose to Start up a School: A Social-Capital Perspective on Educational Entrepreneurship. Journal of Educational Administration, 46(1): 99-118.
Gunes, S.(2012). Design entrepreneurship in product design education, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 51 :64 – 68
Gurau, C., & Dana, L.P.(2017). Environmentally-driven community entrepreneurship: Mapping the link between natural environment, local community and entrepreneurship, Technological Forecasting and Social Change, 24: 232-250.
Habibi, S.R., Mohammad Davoudi. A. H., & Mohammad Khani, K. (2020). Identification of Educational Entrepreneurship Development Factors in Higher Education. Iranian journal of educational sociology, 3(2):81-92.
Hamilton, S.W. (2008).Who will Save Americs Urban Catholic Schools?, Newyork: Thomas Fordham Institute .
Hess, F..M, & Hassel, B. C.(2015). Fueling Educational Entrepreneurship: Addressing the Human Capital Challenge. Journal of Entrepreneurship,15(2):97-114.
Hobikoglu , E.H., &  Sanli, B.(2015). Comparative Analysis in the Frame of Business Establishment  Criteria and Entrepreneurship Education from the Viewpoint of Economy Policies Supported By Innovative Entrepreneurship , Procedia - Social and Behavioral Sciences,  195 , pp 1156 – 1165.
Islam, N., Afrin, S., Alif, S. K., Hassan, R., Islam, M. M., Kayani, R. E., & Khan, M. M. (2020). Factors Preventing Entrepreneurship: The Case of University Graduates in Bangladesh. World, 11(1): 1-9.
Jancenelle, V., Javalgi, R., & Cavusgil, E.(2019). Cultural entrepreneurship and legitimate distinctiveness in international prosaically crowd funding, International Business Review, 28(4): 802-810.
Jansen, S., Van de Zande,T.,  Brinkkemper, S., Stam, E., & Varma, V.(2015). How education, stimulation, and incubation encourage student entrepreneurship: Observations from MIT, IIIT, and Utrecht University, The International Journal of Management Education,13(2): 170-181.
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York:  The Guilford Press.
Lawrence, N., (2015). Entrepreneurial Knowledge-Making: Review of Commercial Visions: Science, Trade and Visual Culture in the Dutch Golden Age, Dániel Margócsy, University of Chicago Press, 2014, Endeavour, 39(2): 83-84.
Mahendra, A.M., Djatmika, E.T., & Hermawan, A., (2017). The effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention mediated by motivation and attitude among management students, state university of Malang, Indonesia. Int. Educ. Stud. 10 (9): 54-64.
Mei, H., Lee, C. H., & Xiang, Y. (2020). Entrepreneurship Education and Students’ Entrepreneurial Intention in Higher Education. Education Sciences, 10(9): 257.
Moscosio, M.A.B.(2014). Online Training Itineraries at University: Developing Competences Promoting Entrepreneurial Culture and Employability in the Society of Knowledge from an Equal Standpoint, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139: 496-503.
Nave, A., & Franco, M.(2019). University-Firm cooperation as a way to promote sustainability practices: A sustainable entrepreneurship perspective, Journal of Cleaner Production, 230: 1188-1196.
Nurmi, P., & Paasio, K.(2007). Entrepreneurship in Finnish universities, Education + Training; 49(1): 56-65.
Obschonka, M.(2017). The quest for the entrepreneurial culture: psychological Big Data in entrepreneurship research, Current Opinion in Behavioral Sciences, 18: 69-74.
Oganisjana, K., &Laizans, T.(2015). Opportunity–Oriented Problem–Based Learning for Enhancing Entrepreneurship of University Students, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 21: 135-141.
Omri, A., & Afi, H.(2020). How can entrepreneurship and educational capital lead to environmental sustainability?, Structural Change and Economic Dynamics, 54: 1-10.
Renault, C. S., (2016). Academic Capitalism and University Incentives for Faculty Entrepreneurship, Journal of Technology Transfer, 31: 227-239
Riter, L. (2020). Entrepreneurial Educators: A Narrative Study Examining Professional Transition Experiences of Educators Who Have Experimented with the Launching of an Educational Activity (Doctoral dissertation, Northeastern University).
Sidrat, S., & Frikha, A.(2018). Impact of the qualities of the manager and type of university on the development of the entrepreneurial university, The Journal of High Technology Management Research, 29(1): 27-34.
Tiberius, V., Weyland, M., & Mahto, R. J.(2022). Best of entrepreneurship education? A curriculum analysis of the highest-ranking entrepreneurship MBA programs,  The International Journal of Management Education;21(1): 1-12.
Velásquez, R.M., & Lara, J.M.(2021). Knowledge management in two universities before and during the COVID-19 effect in Peru, Technology in Society, 64: 101-123.
Vilcova, N. & Dimitrescub, M.(2015). Management of Entrepreneurship Education: a Challenge for a Perform ant Educational System in Romania, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 203 :173 – 179.
Wu, Y.,C., Wu,  T., li, Y.(2017). Impact of using classroom response systems on students' entrepreneurship learning experience, Computers in Human Behavior,21(1): 129-140.
Yildirim, N. & Askun, O.B., (2012). Entrepreneurship Intentions of Public Universities in Turkey: Going Beyond Education and Research?, Social and Behavioral Sciences, 58 :953 – 963.
دوره 9، شماره 15
سال نهم، شماره 15، بهار و تابستان 1402
فروردین 1402
صفحه 316-289
  • تاریخ دریافت: 21 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 مرداد 1402