تجربیات زیسته‌ی معلمان دوره‌ی ابتدایی از فرصت‌های اجرای درس‌پژوهی (مطالعه موردی: آموزش و پرورش ناحیه 1 شهر بندرعباس)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد

2 استادیار گروه علوم تربیتی واحد بندرعباس

3 استادیار دانشگاه فرهنگیان

چکیده

یکی از الگوهای نوینی که برای بالندگی حرفه‌ای معلمان مورد توجه قرار گرفته، درس پژوهی است. این پژوهش با هدف شناسایی فرصت­های قبل، حین و بعد از اجرای درس‌پژوهی مدارس ابتدایی شهرستان بندرعباس به انجام رسید. جامعه‌ی موردمطالعه‌، کلیه‌ی معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 1 شهر بندرعباس بود که تعداد 20 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با نمونه‌گیری هدف‌مند صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری استفاده شد. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان داد، سه مقوله‌ی فرصت تبادل تجربه، فرصت افزایش سطح دانشی و فرصت تغییر بینش حرفه‌ای به‌عنوان فرصت‌های قبل از درگیری عملی با درس‌پژوهی و سه مقوله‌ی ایجاد انگیزه برای افزایش بهره‌وری و بکارگیری یافته‌های مفید در کلاس، فرصت توسعه‌ی روحیه‌ی مسئولیت پذیری در کار گروهی و تغییر فرهنگ نظام یاددهی-یادگیری از انفرادی به گروهی به‌عنوان فرصت‌های حین و بعد از درگیری عملی با درس‌پژوهی احصا گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Lived Experiences of Primary School Teachers from Implementing Opportunities of Lesson Research (a Case Study of Education and Training Office of the 1st District of Bandar Abbas City)

نویسندگان [English]

  • Motahareh Valizadeh 1
  • Kolsum Nami 2
  • mokhtar zakeri 3
1 25 / 5000 Translation results Graduate student
2 39 / 5000 Translation results Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bandar Abbas Branch
3 farhangian
چکیده [English]

One of the new models that has been proposed and considered for the growth of teachers' professions through the teacher-centered research process is of research in teaching. This study was conducted with the aim of identifying opportunities before, during and after the research course of primary schools in Bandar Abbas. The study population was all primary school teachers in District 1 of Bandar Abbas, where 20 semi-structured interviews were conducted by purposive sampling. For data analysis, inductive analysis method with coding system was used. Findings and results showed that the three categories of opportunity to exchange experience, the opportunity to increase the level of knowledge and the opportunity to change professional insights as opportunities before practical engagement with the course and three categories of motivation to increase productivity and use useful findings in the classroom, the opportunity to develop responsibility. In group work and changing the culture of the teaching-learning system from individual to group, it was considered as opportunities during and after practical conflict with research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • research in teaching
  • executive opportunities
  • elementary school teachers
دوره 9، شماره 16
سال نهم، شماره 16، پاییز و زمستان 1402
مهر 1402
صفحه 26-1
  • تاریخ دریافت: 29 بهمن 1399
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1402