چکیده
پیشینه و اهداف: مهارت خواندن، یکی از اساسیترین نیازهای یادگیری دانشآموزان به خصوص در دورهی ابتدایی است. این مهارت برای درک و حل مسائل دروس مختلف ضروری است. فراگیری خواندن بیش از گوش دادن، نیاز به کوششهای اختصاصی و آموزش مستقیم دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش کیفخواندن مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی اجتماعی بر ابعاد مهارتی و نگرشی خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان آباده انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان آباده در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. از این میان تعداد 30 دانشآموز دختر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل، آزمون سواد خواندن پرلز و پرسشنامه نگرش به خواندن مککنا وکر(1995) بود. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 12 جلسه تحت آموزش خواندن براساس روش کیف خواندن قرار گرفتند. دادههای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس نتایج پژوهش، روش کیف خواندن ابعاد مهارتی و نگرشی خواندن دانشآموزان پایه چهارم شهرستان آباده را افزایش داد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد، آموزش خواندن با الهام از رویکرد سازندهگرایی اجتماعی میتواند جهت تقویت مهارت خواندن و افزایش نگرش مبثت نسبت به خواندن مورد استفاده قرار گیرد.