چکیده
پیشینه و اهداف: واقعیت افزوده یکی از فناوریهای کاربردی نوین در حوزه آموزش است که توانسته با شبیهسازی دنیای واقعی بهصورت پویانمایی، اجسام مجازی، تصاویر سهبعدی، صدا و... امکان تعامل کاربر را با مفاد درسی ممکن سازد و با کمکگرفتن از فضای مجازی نقش مؤثری در آموزش ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر آموزش زیستشناسی است. روش ها: ﭘﮋوﻫﺶ به روش نیمهآزمایشی ﺑﺎ طرح ﭘﯿش - پسآزمون و آزمون سنجش یاد داری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دو کلاس 27 نفره دانشآموزان دختر پایه دوازدهم تجربی دبیرستان شاهد شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 1401 - 1400 است که به طور تصادفی به گروههای گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه گواه بهصورت سنتی و گروه آزمایش با فناوری مذکور آموزش دیدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و محقق ساخته ارزیابی یادگیری و یاد داری است. در تحلیل دادهها از روشهای آمارهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمونهای t گروههای مستقل و جفتی استفاده شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ و بررسی پایایی آزمونها، از روش کودر - ریچاردسون استفاده شده است. بهمنظور بررسی شاخص روایی محتوایی پرسشنامهها از روش CVR[1] وجهت بررسی شاخص روایی محتوایی آزمونها از روش CVI[2] استفاده شد. سطح معناداری برای همه آزمونها p<0.05 در نظر گرفته شد. یافته ها و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد اختلاف پیش و پس آزمون گروههای گواه و آزمایش معنادار بوده و بیشتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش نشاندهنده یادگیری بهتر است. اما معنادار نبودن اختلاف پسآزمون - یاد داری نشاندهنده یاد داری مطالب در هر دو گروه بوده و افت کمتر نمره در گروه آزمایش، تثبیت بیشتر آموختهها را تأیید میکند. تحلیل پرسشنامههای سبکهای یادگیری و محقق ساخته نیز نشاندهنده اثربخشی روش آموزشی و استقبال دانشآموزان است.
کلیدواژهها