چکیده
پیشینه و اهداف: عملکرد ریاضی دانشآموزان و باورهای ریاضی آنها بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند. در فرایند یاددهی- یادگیری ریاضی، باورهای دانشآموزان در حال شکلگیری است. همچنین، زمانی که دانشآموزان، با مسائل چالشبرانگیزتر مواجه میشوند، باورهای آنها دستخوش تغییراتی میگردد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی باورهای دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی درباره حل مسئلۀ ریاضی بر اساس استعارهها است. روشها: این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایۀ ششم ناحیه 2 شهرکرد است که بر اساس نمونهگیری تصادفی- خوشهای، 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای شامل دو مسئله و در انتهای هریک از مسئلهها، پرسشی دررابطهبا دیدگاه دانشآموزان قرار داشت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده گردید. ابتدا، استعارههای دانشآموزان درباره مسئله 1 در 7 مقوله و درباره مسئله 2 در 4 مقوله دستهبندی شدند که نشانگر باورهای مثبت، خنثی یا منفی بودند. یافتهها: از جمله این مقولهها، «قانونمند»، «سودمند» و «آزاردهنده» بود و بیانگر آن است که برخی، حل مسائل ریاضی را نیازمند قوانین و الگوریتمها میدانند و برخی معتقدند که این مسائل در زندگی کاربرد دارند و عدهای نیز، آنها را رنجآور و آزاردهنده توصیف کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد 7/56 درصد درباره مسئله 1 و 3/43 درصد درباره مسئله 2، باورهای مثبت یا خنثی دارند. همچنین، 2/52 درصد از افرادی که در حل مسئله1 و 3/33 درصد از افرادی که در حل مسئله2 پاسخ درست دادهاند، استعارههای مثبتی ارائه کردهاند و 7/85 درصد از دانشآموزانی که برای مسئله1 و 1/21 درصد از دانشآموزانی که برای مسئله2، پاسخ نادرست بیان نمودهاند یا بدون پاسخ رها کردهاند، استعارههای منفی ذکر نمودهاند.