شناسایی باورهای دانش‌آموزان پایۀ ششم درباره حل مسئلۀ ریاضی با استفاده از استعاره‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 گروه ریاضی ، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

پیشینه و اهداف: عملکرد ریاضی دانش­آموزان و باورهای ریاضی آن­ها بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند. در فرایند یاددهی- یادگیری ریاضی، باورهای دانش­آموزان در حال شکل­گیری است. همچنین، زمانی که دانش­آموزان، با مسائل چالش­برانگیزتر مواجه می­شوند، باورهای آن­ها دستخوش تغییراتی می­گردد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی باورهای دانش­آموزان پایۀ ششم ابتدایی درباره حل مسئلۀ ریاضی بر اساس استعاره­ها است. روش‌ها‌: این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانش­آموزان دختر پایۀ ششم ناحیه 2 شهرکرد است که بر اساس نمونه­گیری تصادفی- خوشه­ای، 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه­ای شامل دو مسئله و در انتهای هریک از مسئله­ها، پرسشی دررابطه­با دیدگاه دانش­آموزان قرار داشت. برای تجزیه­و­تحلیل داده­ها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده گردید. ابتدا، استعاره­های دانش­آموزان درباره مسئله 1 در 7 مقوله و درباره مسئله 2 در 4 مقوله دسته­بندی شدند که نشانگر باورهای مثبت، خنثی یا منفی بودند. یافته‌ها: از جمله این مقوله­ها، «قانونمند»، «سودمند» و «آزاردهنده» بود و بیانگر آن است که برخی، حل مسائل ریاضی را نیازمند قوانین و الگوریتم­ها می­دانند و برخی معتقدند که این مسائل در زندگی کاربرد دارند و عده­ای نیز، آن­ها را رنج­آور و آزاردهنده توصیف کردند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد 7/56 درصد درباره مسئله 1 و 3/43 درصد درباره مسئله 2، باورهای مثبت یا خنثی دارند. همچنین، 2/52 درصد از افرادی که در حل مسئله1 و 3/33 درصد از افرادی که در حل مسئله2 پاسخ درست داده­اند، استعاره­های مثبتی ارائه کرده­اند و 7/85 درصد از دانش­آموزانی که برای مسئله1 و 1/21 درصد از دانش­آموزانی که برای مسئله2، پاسخ نادرست بیان نموده­اند یا بدون پاسخ رها کرده­اند، استعاره­های منفی ذکر نموده­اند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the beliefs of sixth grade students about solving mathematics problems using metaphors

نویسندگان [English]

  • Narges Yaftian 1
  • Asma Nekuei 2
1 Department of Mathematics, - Shahid Rajaee Teacher Training University
2 Department of Mathematics. Shahid Rajaee Teacher Training University
چکیده [English]

When students face more challenging problems, their beliefs undergo changes. The purpose of this research is to investigate the beliefs of sixth grade elementary students about solving mathematics problems based on metaphors, which was done using a descriptive-survey method. The statistical population is the sixth grade female students of Shahrekord District 2, 30 of whom were selected based on random-cluster sampling. The research tool was a questionnaire containing two problems and at the end of each problem, there was a question related to the students' point of view. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. First, students' metaphors about problem 1 were categorized into 7 categories and about problem 2 into 4 categories, which indicated positive, neutral or negative beliefs. Among these categories were "lawful", "beneficial" and "annoying" and it shows that some consider solving mathematical problems as requiring laws and algorithms and some believed that these problems are useful in life and some described them as painful and annoying. The results showed that 56.7 percent have positive or neutral beliefs about problem 1 and 43.3 percent about problem 2. Also, 52.2 percent of the students who gave correct responses in problem 1 and 33.3 percent of students who gave correct responses in problem 2 presented positive metaphors and 85.7 percent of the students who answered problem 1 and 21.1 percent of the students who gave an incorrect response for problem 2 or left it nonresponse mentioned negative metaphors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • beliefs
  • beliefs about mathematical problem solving
  • metaphors
  • sixth grade students