نقش تناسب فرد-سازمان در مالکیت روان‌شناختی و رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.

چکیده

پیشینه و هدف: این پژوهش با هدف مطالعۀ نقش تناسب فرد-سازمان در مالکیت روان‌شناختی و رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت‌بدنی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه کاربردی بوده و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها به صورت میدانی و از نوع تحقیقات توصیفی بود. تمامی معلمان تربیت‌بدنی شاغل در استان گلستان به تعداد 557 نفر جامعه آماری این مطالعه بودند که 228 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های استاندارد تناسب فرد-سازمان، مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه پاسخ دادند. روایی محتوایی ابزار مورد استفاده توسط 5 دکترای مدیریت ورزشی تأیید و پایایی پرسش‌نامه‌ها در یک مطالعه مقدماتی توسط آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای متغیرهای تناسب فرد-سازمان، مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه مقادیر 77/0، 79/0 و 76/0 برآورد شد. تحلیل داده‌ها به دو شکل توصیفی و استنباطی (مدل‌یابی معادل ساختاری با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس) انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بیانگر آن بود که رابطۀ بین تناسب فرد-سازمان با مالکیت روان‌شناختی معلمان تربیت‌بدنی مثبت و معنی‌دار است (905/0=β، 603/49=t). بخش دیگری از نتایج نشان داد رابطۀ مثبت و معنی‌داری بین تناسب فرد-سازمان با رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت‌بدنی وجود دارد (289/0=β، 291/2=t). در نهایت، نتایج نشان داد رابطۀ بین تناسب فرد-سازمان با رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی مالکیت روان‌شناختی مثبت و معنی‌دار است (528/0=β، 732/4=t). نتیجه‌گیری: می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تناسب معلمان با سازمان خود می‌تواند پیامدهای مثبتی مانند مالکیت روانشناختی و رفتارهای خلاقانه را به همراه داشته باشد. با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر، در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی به هنگام استخدام معلمان تربیت‌بدنی و همچنین ایجاد شرایط لازم برای معلمان تربیت‌بدنی که بتوانند خود را با نیازها و شرایط شغلی خود تطبیق دهند پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Person-Organization Fit in Psychological Ownership and Creative Behaviors of Physical Education Teachers

نویسندگان [English]

  • Nasser Bai 1
  • Hossein Bai 2
1 Assistant Professor of Sports Management, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
2 Master's student in sports management, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of studying the role of person-organization fit in psychological ownership and creative behaviors of physical education teachers. This study was practical and in terms of data collection, it was a descriptive research. All 557 physical education teachers working in Golestan province were the statistical population of this study, of which 228 physical education teachers were selected as a sample by using stratified random selection method and answered the standard questionnaires of person-organization fit, psychological ownership and creative behaviors. Reliability of the questionnaires in a pilot study was estimated by Cronbach's alpha test as 0.77, 0.79, and 0.76 for the variables of person-organization fit, psychological ownership, and creative behaviors, respectively. Data analysis was done in two descriptive and inferential ways. The research findings indicated that the relationship between the person-organization fit and psychological ownership of physical education teachers is positive and significant. Results showed that there is a positive and significant relationship between the person-organization fit and the creative behaviors of physical education teachers. results showed that the relationship between person-organization fit and creative behaviors of physical education teachers with the mediating role of psychological ownership is positive and significant. It can be concluded that the fit of teachers with their organization can bring positive consequences such as psychological ownership and creative behaviors. It is suggested to consider individual characteristics when hiring physical education teachers and also create the necessary conditions for physical education teachers who can adapt to their needs and job conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Person-organization fit
  • psychological ownership
  • creative behaviors
  • physical education teachers