آزمون الگوی علی نقش ادراکات محیطی کلاسی دانشگاهی در خودکارآمدی معلمی دانشجو معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران

چکیده

خودکارآمدی معلمی، عامل مهمی است که در انگیزش شغلی و تداوم حرفه‌ای معلمی نقش دارد. یکی از عوامل مهم اثرگذار بر خودکارآمدی معلمی، ادراک از محیط کلاس‌های دانشگاهی است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ادراکات محیطی کلاس بر خودکارآمدی معلمی دانشجو-معلمان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعه‌ی آماری شامل دانشجو معلمان دو ترم آخر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (مشهد) ورودی سال 1397 بودند. از این جامعه 400 دانشجو به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌ی خودکارآمدی معلمی و ادراکات محیط کلاسی دانشگاهی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که مؤلفه‌های ادراکات محیط کلاسی دانشگاهی و خودکارآمدی معلمی دو به دو با یکدیگر همبستگی دارند (001/0P<). نتایج اجرای الگوی معادلات ساختاری نیز نشان‌دهنده‌ی برازش مطلوب الگوی پیشنهادی بود. بر این اساس به نظر می‌رسد بهبود محیط کلاسی دانشگاهی به لحاظ جاذبه، چالش‌انگیزی، انتخاب، معنا و خودکارآمدی تحصیلی به خودکارآمدی معلمی دانشجو-معلمان کمک خواهد کرد. برای بررسی نقش هر یک از مولفه های ادراکات محیطی کلاسی در خودکارآمدی معلمی از رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان می دهد که حق انتخاب (t= 3/12، p,0.05 β=0/25) نقش قابل توجهی در پیش بینی خودکارآمدی معلمان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Testing a causal model of student teachers' perceptions of classroom environment and teaching self-efficacy

نویسندگان [English]

  • monire salehi
  • saeide zahed
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Teacher self-efficacy is an important factor in job motivation and professional continuity. One of the important factors affecting teacher self-efficacy is the perception of university classroom environments. Therefore, the aim of this research was to investigate the effect of environmental perceptions of classrooms on the self-efficacy of student teachers. The research design was descriptive, using structural equation modeling, and the statistical population included student teachers in the last two terms of the academic year 2018 at Ferdowsi University of Mashhad. From this population, 400 students were selected using cluster sampling and responded to the self-efficacy and environmental perceptions of university classroom questionnaires. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results of the Pearson correlation coefficient showed that environmental perceptions of university classrooms and teacher self-efficacy are correlated with each other (p<0.001). The results of the structural equation modeling also indicated a good fit for the proposed model. Therefore, it seems that improving the frustrating aspects of university classrooms in terms of attractiveness, challenge, choice, meaning, and academic self-efficacy will help improve the self-efficacy of student teachers. Multiple regression was used to investigate the role of each component of classroom environment perceptions in teacher self-efficacy. The results show that the right to choose (t=12.3, p,0.05 β=0.25) has a significant role in predicting teachers' self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : perceptions of classroom environment
  • teaching self-efficacy
  • testing a causal model
  • structural equation modeling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 06 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 مهر 1402