چکیده
چکیده
پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف بررسی روشهای حسی چندگانه و مداخله شناختی رفتاری بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان دختر نارساخوان 9 تا 10 سال انجام گرفته است. روش ها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور، دانشآموزان نارساخوان 9 و ۱۰ساله شهر رزن در سال تحصیلی 1402-1401، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند که از طریق غربالگری با چکلیست نارساخوانی و آزمون هوش، تعداد 45 نفر به شکل هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، 10 جلسه یک و نیمساعته مورد آموزش قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. ابزار مورداستفاده این پژوهش، آزمون اختلال خواندن سلیمی تیموری (1386)، آزمون هوش ریون (1390)، پرسشنامه خودانضباطی زندکریمی (1390) و پرسشنامه خودسنجی زندکریمی (1390)، بود. یافته ها: برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش در تحلیل دادهها نشان داد، روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی تأثیر معنیدار داشته است. همچنین مداخله شناختی رفتاری بر خودانضباطی و خودسنجی تأثیر معنیدار داشت. نتیجه گیری: در همین راستا به نظر میرسد که مربیان و والدین باید در کلاسهای معمول خود بر کودکان نارساخوان توجه داشته و برای اثربخشی بهتر از روشهای حسی چندگانه و مداخلات شناختی رفتاری در آموزش خود استفاده نمایند.