تأثیر آموزش روش‌های تفکر منطقی (قصه‌گویی و اجتماع پژوهشی) بر مهارت استدلال، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

علوم تربیتی،پردیس آیت‌الله کمالوند ، دانشگاه فرهنگیان،خرم آباد لرستان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش تفکر به دانش‌آموزان، یکی از اساسی‌ترین وظایف نظام آموزش و پرورش است. از مهم‌ترین شیوه‌هایی که در این زمینه در سال‌های اخیر رشد پیدا کرده، آموزش فلسفه به کودکان (فبک) است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روش‌های تفکر منطقی (قصه‌گویی و اجتماع پژوهشی) بر مهارت استدلال، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان اجرا شد. روش‌ها‌: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها کمی از نوع شبه آزمایشی بود. برای دستیابی به اهداف، نمونه‌ای به حجم 187 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان خرم‌آباد در شش کلاس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان، آزمون مهارت‌های استدلال نیوجرسی و آزمون پیشرفت تحصیلی بودند که پس از بررسی و اطمینان از روایی و پایایی در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شدند. مداخله آزمایشی در دو روش قصه‌گویی و اجتماع پژوهشی هر کدام با الگو و فرایند مشخص به مدت پنج جلسه اجرا شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند دو روش قصه‌گویی و اجتماع پژوهشی بر پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و استدلال اثرگذار بودند (لامبدای ویلکس 0.32 با 47.69=F و سطح معناداری 0.01>p). در سازگاری اجتماعی و استدلال روش اجتماع پژوهشی نسبت به قصه‌گویی اثربخشی بالاتری داشت. نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت آموزش فلسفه به کودکان در قالب قصه‌گویی و تشکیل اجتماعات پژوهشی علاوه بر ارتقای کیفیت‌های عاطفی (سازگاری اجتماعی) بر ارتقای کیفیت تحصیل (پیشرفت تحصیلی) و رشد مهارت-های تفکر (استدلال) اثرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Logical Thinking Methods (Storytelling and Research Community) on Reasoning Skills, Social Adaptation and Academic Achievement of students

نویسنده [English]

  • Zahra Baharvand irannia
Educational Sciences, Ayatollah Kamalvand Campus, Farhangian University, Khoramabad, Lorestan, Iran
چکیده [English]

Teaching thinking to students is one of the most basic tasks of the education system. One of the most important methods that have grown in this field in recent years is teaching philosophy to children (P4C). This research was conducted with the aim of investigating the effect of teaching logical thinking methods on reasoning skills, social adaptation and academic achievement of students. The research method was practical in terms of purpose and quasi-experimental in terms of data collection. In order to achieve the objectives, a sample of 187 male students of sixth grade in KhorramAbad city was selected in six classes. The data collection tools included the students' social adjustment questionnaire, the New Jersey reasoning skills test, and the academic achievement test, which were implemented in two stages, pretest and post-test, after checking and ensuring validity and reliability. Experimental intervention in two methods of storytelling and research community, each with a specific pattern and process, was implemented for five sessions. The results showed that the two methods of storytelling and research community were effective on academic progress, social adjustment and reasoning. In terms of social compatibility and reasoning, the research community method was more effective than storytelling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching Philosophy for Children
  • Storytelling
  • Research Community
  • Logical Thinking
  • Reasoning Skills
  • Social Adaptation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 11 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1402