الگوی اشتراک گذاری نتایج پژوهش‌کیفی: مطالعه‌ی موردی درس‌پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (واحد خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

فرآیند اشاعه‌ی نتایج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌ها‌ی پژوهش مورد قبول دانشمندان، استادان و پژوهشگران قرار گرفت. از منظر دیگر، به‌استناد تفاوت پژوهش‌های کمی و کیفی، اشتراک‌گذاری نتایج تحقیقات کیفی دارای ظرافت‌های خاص خود بوده و درمورد روش درس‌پژوهی به‌عنوان یکی از راهبردهای پژوهشی که اصول کیفی‌پژوهی در آن ملحوظ است، این ظرافت مشهود‌تر می‌باشد. نظر به‌اینکه در زمینه‌ی‌ مورد بحث متاسفانه الگویی متناسب با محیط‌پژوهشی کشور ما وجود ندارد، این مقاله با هدف ارایه‌ی الگوی اشتراک گذاری نتایج درس‌پژوهی تدوین گردیده‌ و اعتبار آن از طریق تکنیک دلفی تاًمین شد. در الگوی مورد نظر، به‌دلیل نیازهای متفاوت دو گروه کاروران درس‌پژوهی و سایر مخاطبان (سایر معلمان، سیاست‌گذاران آموزش و پرورش و دیگر ذی‌نفعان خارج از نظام آموزشی)، نتایج در دو قالب ارایه می‌گردد: الف) گزارش به‌شیوه‌ی روایت نگاری (برای کاروران پژوهش، معلمان هم‌قطار) و ب) خلاصه گزارش (برای معلمان دیگر، سیاست‌گذاران نظام آموزشی و سایر ذی‌نفعان خارج از نظام) ارایه می‌گردد. گزارش به شیوه‌ی روایت‌نگاری که با هدف توسعه‌ی حرفه‌ای اعضای گروه درس‌پژوهی در ابعاد مختلف است، از طریق نوشتن داستان‌گونه و روایتی تدوین می‌شود. معمولاً یک‌نسخه بوده و در مدرسه جهت بهره‌مندی ذی‌نفعان قرار خواهد گرفت و عناوین آن متناسب با مراحل چرخه‌ی درس‌پژوهی است. از طرف‌دیگر خلاصه گزارش که به‌منظور ارایه‌ی نتایج به مخاطبان خارج از گروه پژوهش تدوین می‌گردد، ناظر بر شش بخش (عنوان، خلاصه‌مطالعه، نمایه کلی فرآیند، نتایج فرآیند وکاربرد آن‌ها درباره دو گروه دانش‌آموز و معلم، بازگشت به‌عقب – ارزیابی کیفیت- و منابع) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Qualitative Research Result Sharing Model: A Case Study of the Lesson Study

نویسنده [English]

  • h nadalipour 2
1
2
چکیده [English]

The research is the building block of scientific progress, responds to questions, Produces new knowledge and finally, improves the lives of all human beings. The main point is that for research study to make lifestyle changes, Results should be shared with other people. Accordingly, the process of disseminating and sharing the results of research is one of the most accepted steps by scientists, scholars and researchers. As there are some fundamental differences between quantitative and qualitative research methodologies, qualitative research results should be shared professionally. Lesson Study as a kind of qualitative research strategy is of special considerations. Considering the lack of lesson study result sharing model in our country, this article aims to develop such model. In order to evaluate the reliability of this research the technique of Delphi was applied. In the desired model, two formats are presented according the different needs of the two beneficiary groups, namely lesson study users and other audiences (Other teachers, Education policy makers and other stakeholders outside the education system). The two formats include: research report as a kind of narrative writing (for teacher researcher and their colleagues) and summary of research report (for other teachers, Education policy makers and other stakeholders outside the education system). Narrative writing reports aim to develop lesson study group members professionally and are created through anecdotal and narrative extracts. This kind of report is of one copy and held in school for the benefit of all stakeholders and their titles are suited for Lesson Study cycle. On the other hand, summary report is developed to present research results to the audiences outside the lesson study group and is of six parts including the title, summary of the study, The overall profile of the process, Process results and their application to two groups of students and teachers, quality control and References).
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • qualitative research
  • Lesson Study
  • Result sharing
  • Narrative Inquiry
  • Summary oriented