چکیده
چکیده
اوقات فراغت از مهمترین مفاهیم زندگی ماشینی امروزه است همینطور، نحوهگذران آن توسط دانشجومعلمان که قشری اثرگذار در توسعهی آموزش کشور میباشند. بر همین راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی توسعهی اوقات فراغت دانشجومعلمان کشور با تأکید بر آسیبشناسی وضع موجود انجام گرفت. رویکرد تحقیق، کیفی بوده و با روش مبتنی بر تئوری دادهبنیاد اجرا گردید. دادهها با استفاده از مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته از بین سه گروه درگیر در موضوع تحقیق یعنی دانشجومعلمان، اعضای هیأت علمی و کارکنان حوزه رفاهی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در سال تحصیلی 1401- 1400 جمعآوری گردید. شرکتکنندگان با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تعداد مصاحبهها تا دستیابی به اشباع دادهها به 64 نفر رسید. برای تحلیل محتوای مصاحبهها از روش تحلیلی تفسیری با استفاده از کدگذاری سه مرحلهایِ باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. در انتها 274 کد باز شناسایی گردید که در 19 کد محوری، سپس در 6 مقوله (عوامل علی، مقوله اصلی، راهبردها، عوامل مداخلهگر، مؤلفههای زمینهای و پیامدهای توسعهی اوقات فراغت دانشجومعلمان با تأکید بر آسیبشناسی وضعیت موجود) تجمیع و بهصورت مدل شماتیک ارائه گردید. براساس نتایج پژوهش حاضر، امید است با عنایت مسئولین امر بتوان در مسیر ارتقاء اهداف، برنامهریزی و مدیریت توسعهی اوقات فراغت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور و در نتیجه نیل به معلمان و دانشآموزانی آگاه و فعال از نظر علمی، جسمانی و روانی و لذا جامعهای سالم، شاد و پویا گام برداشت.
کلمات کلیدی: اوقات فراغت، دانشجومعلمان، نظریهی دادهبنیاد
کلیدواژهها