واکاوی تجارب زیسته آموزگاران از دوره‌های یک‌ساله مهارت‌آموزی ماده 28: چالش‌های پیوند نظریه و عمل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کردستان

2 دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، واکاوی دوره‌های یک‌ساله مهارت‌آموزی داوطلبان آموزگاری ماده 28: چالش‌های پیوند نظریه و عمل است. رویکرد پژوهش کیفی و با راهبرد پدیدار شناسی تفسیری به اجرا در آمد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بهره جسته شد. میدان تحقیق در پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مدارس استان کرمانشاه است که از طریق برنامه‌های ماده 28 جذب سازمان آموزش‌وپرورش شده‌اند. از شیوه نمونه‌گیری هدفمند جهت انتخاب مشارکت‌کنندگان استفاده به عمل آمد و ملاک ادامه پژوهش مبتنی بر مقوله اشباع نظری بود. یافته‌ها نشان داد در ارتباط با سؤال اول پژوهش،پژوهشگران درنهایت به 5 مقوله درباره چالش‌های برنامه درسی یک‌ساله مهارت‌آموزی معلمان ماده 28 دست یافتند که عبارت‌اند از: چالش مرتبط به برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه، چالش مرتبط با برنامه‌های درسی، چالش مرتبط به مهارت آموزان، چالش مرتبط به عوامل محیطی (محیط فرهنگی و اجتماعی) و چالش مرتبط به استادان و تدریس آن‌ها است. همچنین در ارتباط با سؤال دوم پژوهش پژوهشگران به 3 مقوله اصلیِ عوامل همسو و کمک‌کننده مهارت آموزان در عمل (کلاس درس)، ازجمله اثربخش بودن محتوای دروس آموزش پژوهی، نقش‌آفرینی استادان در فرآیند مهارت‌آموزی ماده 28 و اثربخش بودن محتوای برنامه درسی کارآموزی دست یافتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the lived experiences of teachers from one-year skill training courses in Article 28: Challenges of linking theory and practice

نویسندگان [English]

  • peyman Ghanbarian Qalandar 1
  • Mahdi Salehi 2
  • Zahra Amini Far 2
1 University of Kordestan
2 University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to analyze the one-year skill training courses of Article 28 teaching volunteers: the challenges of linking theory and practice. The qualitative research approach was implemented with interpretive phenomenology strategy. A semi-structured interview tool was used to collect data. The field of research in the present study includes all the teachers of schools in Kermanshah province who were recruited by the Education Organization through Article 28 programs. Purposive sampling method was used to select the participants and the criteria for the continuation of the research was based on the category of theoretical saturation. The findings showed that in relation to the first question of the research, the researchers finally found 5 categories about the challenges of the one-year teacher training curriculum in Article 28, which are: challenges related to university programs and policies, challenges related to curricula, challenges related to skill learners, The challenge is related to environmental factors (cultural and social environment) and the challenge is related to professors and their teaching...

کلیدواژه‌ها [English]

  • Skilled learners
  • Article 28
  • theory and practice
  • challenges
  • lived experiences of teachers