ارزیابی نیاز دانشجو معلمان رشته ابتدایی دانشگاه فرهنگیان (پریس های شهر اصفهان) به آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی داخلی

چکیده

هدف از این پژوهش، ارزیابی نیاز دانشجو معلمان رشته ابتدایی به آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری است. از 1389 به این سو رویکرد آموزش هنر در مدارس ابتدایی به رویکرد تربیت هنری تغییر کرده است. با تکیه بر همین رویکرد، کتاب­های راهنمای معلم تهیه شده است. در دانشگاه فرهنگیان نیز با رویکرد مذکور، 5 واحد درسی به دانشجو معلمان رشته ابتدایی ارائه می­شود. مسئله این است که آیا کیفیت و کمیت این 5 واحد هنری، درک درست و مهارت­های لازم را برای اجرای رویکرد تربیت هنری در دانشجویان فراهم می آورد؟
روش این پژوهش، توصیفی، پیمایشی و تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، 240 نفر به عنوان نمونه از 500 دانشجویان رشته ابتدایی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مشغول به تحصیل در پردیس­های دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان است. این افراد به صورت اتفاقی انتخاب شدند. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که مهارت­های هنری و باور به ارزش­های آموزشی هنر، در مصاحبه شوندگان با اهداف رویکرد تربیت هنری در یک راستا نمی­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the needs of primary education student-teachers of Farhangian University of Isfahan to art education approach in arts education

نویسنده [English]

  • hossein tahvilian
چکیده [English]

this study aims at assessing the needs of primary education student-teachers to the art education approach in arts instruction. Since 2000, art education approach has dominated arts instruction in primary schools and Teacher guide books have been edited according to this approach. 5 units have been allocated to arts education of primary education student-teachers in Farhangian university. The question here is whether the quality and quantity of these five units yields the understanding and skills necessary to perform art education approach by student-teachers or not.
The research methodology is descriptive, survey, analytical one. The research population includes 500 student-teachers of primary education major in Farhangian university of Isfahan, from which 240 people were selected as research sample. These people were selected using simple random sampling. The findings  reveal that artistic skills and belief in art education values are not in accordance with art education approach goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: art education
  • elementary major
  • Teacher students
  • artistic training approach