آسیب‌شناسی برنامه‌های فرهنگی مهارت‌آموزان دانشگاه فرهنگیان: چیستی ادراک مهارت‌آموزان دانشگاه فرهنگیان کرمان از اجرای دوره فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه اموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

برنامه های فرهنگی به عنوان یکی از کارکردهای مهم دانشگاه فرهنگیان تلقی می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی آسیب شناسی فرهنگی مهارت‌آموزان ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش کیفی از نوع کدگذاری بود. جامعه آماری پژوهش، مهارت اموزان دانشگاه فرهنگیان کرمان و نمونه گیری به شکل هدفمند و در دسترس انجام شد. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل داده ها با استفاده از کدگذاری صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد برنامه فرهنگی اجرا شده را می توان در هشت‌ محور دانش فرهنگی، نگرش فرهنگی، فرایند اجرا، هویت دینی، سواد هنری و زیباشناختی، مشاهده و تامل فرهنگی، چشم انداز فرهنگی و راهبرد فرهنگی طبقه بندی کرد. بر اساس تجربه مهارت آموزان، از این هشت محور در چهار مورد سواد فرهنگی، نگرش فرهنگی، هویت دینی و مشاهده و تامل فرهنگی رضایت نسبی و در چهار مورد فرایند اجرا، سواد هنری و زیباشناختی، چشم انداز فرهنگی و راهبرد فرهنگی رضایت کمی وجود داشت. این نتایج بیانگر این است که به منظور ارتقاء شایستگی های فرهنگی مهارت آموزان، سواد هنری، اجراء و آینده گزینی فرهنگی آنها نیز باید تقویت شود. درراستای یافته های پژوهش، پیشنهاد می شود در طراحی و تولید برنامه های درسی فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به عناصر هدف، محتوا، استاد، زمان ، روش اجرا، و ارزشیابی توجه بیشتری شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pathology of the cultural programs of students of Farhangian University: The perception nature of exercise students in the implementation of the cultural course

نویسنده [English]

  • Reza Saberi
department of educational sciences, farhangian university, tehra, iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the cultural pathology of skill learners in Article 28 of the Farhangian University's statutes. The qualitative research method was coding .The statistical population of the research is the skills of students trained in Farhangian University of Kerman and sampling was done in a targeted and accessible way. The research tool was semi-structured interview and data analysis using coding. The findings of the research showed that the implemented cultural program can be classified into eight axes of cultural knowledge, cultural attitude, implementation process, religious identity, artistic and aesthetic literacy, cultural observation and reflection, cultural perspective and cultural strategy. Based on the experience of the students, of these eight axes, there was relative satisfaction in four cases of cultural literacy, cultural attitude, religious identity, and cultural observation and reflection, and in four cases of performance process, artistic and aesthetic literacy, cultural perspective, and cultural strategy, there was little satisfaction. These results indicate that in order to improve the cultural competences of the students, their artistic literacy, performance and cultural future selection should also be strengthened. In line with the findings of the research,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • cultural program
  • phenomenology
  • Farhangian University
  • student skills

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 15 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 07 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 دی 1402