چکیده
دانشگاه فرهنگیان بهعنوان دانشگاه ملی و مأموریت گرا یکی از اصلیترین زیرنظام های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، که هدف تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در کشور را دنبال میکند. اما در طی مدت تأسیس، به دلیل موانع و چالشهایی که شناسایی آن هدف اصلی این نوشتار است، ازکیفیت مطلوب و مورد انتظار فاصله داشته است. بر این اساس شناسایی موانع و چالشهای پیشروی دانشگاه فرهنگیان بهسوی کیفیت بهعنوان یک ضرورت رخ مینماید. بهمنظور دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوای کیفی استفادهشده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل صاحبنظرانی بوده است که در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان دارای سابقه علمی و کار پژوهشی و یا سابقه مدیریتی و اجرایی داشته اند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها بر اساس مصاحبه نیمه-ساختاریافته با سیزده نفر از خبرگان، متخصصان و مدیران دانشگاه فرهنگیان حاصلشده است. دادههای مصاحبه نشان میدهد که این مسائل و چالشها را میتوان ذیل هشت مقوله کلی دستهبندی کرد که عبارتاند از: عدم کیفیت و کفایت فضای آموزشی، چالش هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان، چالش فرایند جذب معلمان، چالش ساختار و سازمان دانشگاه فرهنگیان، چالش برنامه آموزشی و درسی، چالش سیاستگذاری کلان نظام تربیتمعلم، چالش تربیت و گزینش مدیران و چالش تضمین کیفیت معلمان. در مقام نتیجهگیری میتوان اذعان کرد که کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مرکز ثقل تربیتمعلم در کشور، نیازمند اقدامات سیاستگذارانه و تقنینی جهت رفع موانع و چالشهای ذکرشده است.
کلیدواژهها