چکیده
پیشینه و اهداف: هدف مقاله حاضر ساخت و اعتبارسنجی الگوی شایستگی مدیران پردیسهای دانشگاههای فرهنگیان بود. روشها: روش تحقیق ترکیبی، شامل دو مرحله کیفی وکمّی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی مدیران و مرحله کمّی مدیران، معاونین وکارشناسان دانشگاههای فرهنگیان در سال تحصیلی 401-1400بود. حجم نمونهی کیفی 15 نفر و کمّی100 نفر به روش نمونهگیری خوشهای بود. برای گردآوری داده-های بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و بخش کمّی از پرسشنامهی محققساخته استفاده شد. اعتبار پرسشنامهها از اعتبار محتوایی و سازهای و برای سنجش پایایی از پایایی بازآزمون و آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش «تحلیلمضمون» و برای تحلیل دادههای کمّی از «تحلیل عاملی اکتشافی» استفاده شد. یافتهها: در بخش کیفی از بین256 کد اولیه، 57 کد طبقه بندی شده، 14مضمون فرعی و پنج مضمون اصلی برای شایستگی مدیران شناسایی شد. این پنج مضمون شامل شایستگی: 1. فردی 2. مدیریتی و اجرایی 3. سازمانی 4. ارتباطی 5. حرفهای، شناسایی و الگوی مورد نظر طراحی شد. در بخش کمّی نیز اعتبار سازهای و عاملبندی گویههای عوامل شناسایی شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام و در نهایت الگوی شایستگی مدیران پردیسهای دانشگاههای فرهنگیان اعتبارسنجی و تایید شد.. نتیجهگیری: در نتیجه، جهت سنجش شایستگی مدیران مؤسسات آموزش عالی ابزار بومیسازیشده طراحی شد.
کلیدواژهها