تبیین پدیدارشناختی بازدیدهای علمی بر یادگیری اثربخش (مورد پژوهش: دانشجویان جغرافیای دانشگاه فرهنگیان استان البرز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران

2 مأمور آموزشی گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

3 استادیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران

چکیده

هدف اصلی بازدید علمی، افزایش دانش و درک بهتر از جهان در برگیرنده دانشجویان می باشد. بنابراین افزایش بینش و تغییر تفکر را در پی خواهد داشت ازاین رو پژوهش رویکردی کیفی(پدیدارشناختی) داشته، و در چارچوب تحقیقات کاربردی قرار دارد.. جامعه آماری پژوهش، گزارش بازدیدهای علمی(30 مورد) ارائه شده از سوی دانشجویان این دانشگاه بوده.است. یافته های پژوهش نشان میدهد در بین 30 گزارش ارائه شده، بیشترین فراوانی در بین گزارشات، مربوط به جنوب(27 درصد) و شمال(23 درصد) کشور بوده. فراوانی و درصد فرمولبندی معانی در قالب موضوعات شرکت کنندگان در بازدیدهای علمی حاکی از فرمول بندی بازتابی موضوعات است. توصیف جامع بازدیدهای علمی از دید شرکت کنندگان کسب و به خاطر سپردن دانش را نشان داده. فراوانی و درصد تشریح ساختار بنیادی بازدیدهای علمی شرکت کنندگان در بازدیدهای علمی تمرکز بر مفاهیم بوده. نهایتاً در رصد نتایج بازگشت به شرکت کنندگان در بازدیدهای علمی پژوهش، آمارها نشان از تأیید اعتبار یافته های پژوهش با تأکید بر طی مراحل پدیدارشناختی کولایزی داشته است. به این صورت که 64 درصد از شرکت کنندگان در بازدیدها، یافتههای به دست آمده از پژوهش را تأیید کرده اند.در نتیجه بازدیدهای علمی صورت گرفته، مشخص شده که به میزان بسیار کمی فرایند یادگیری اثربخش بروز پیدا کرده. به نحوی که یادگیری اثربخش، در یک الی سه مورد از کل گزارشات(30 مورد) ارائه شده از سوی دانشجویان دیده شده. به این معنی که تأکید بر استفاده از دانش قبلی یعنی بازیابی و تطبیق آموخته ها بوده. بازدید علمی برای دانشجو بیشتر جنبه ی تفریحی داشته است..

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenological explanation of scientific visits on effective learning (Research case: Geography students of Farhangian University of Alborz province)

نویسندگان [English]

  • valiollah nazari 1
  • ali pourghayyomi 2
  • Rasoul Sharifi Najafabadi 3
1 Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Educational officer of Geography Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The main purpose of the scientific visit is a better understanding of the world around us. Therefore, it will increase the insight. This research has a qualitative (phenomenological) approach, and is in the framework of applied research. It was conducted to investigate, evaluate and analyze the scientific visits of geography students (entries from 1396 to 1401) of Farhangian University of Alborz province. The statistical population of the research is the report of scientific visits (30 cases) provided by the students of this university. For this purpose, a matrix was designed to analyze the feelings, statements, meanings, thematic organization, comprehensive descriptions, basic and general structure of the scientific visit in the framework of the knowledge of geography with a phenomenological approach. Among the 30 reports presented, the most frequency of scientific visits Among the reports, it was related to the south (27%) and north (23%) of the country. According to the phenomenological method of Kolaizi, the highest frequency of the sense of copying scientific visits was related to the sense of memorization (50%). Compilation of the meanings obtained from reports evokes concepts of leisure and sometimes an approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific visit
  • phenomenology
  • geography
  • approach
  • effective learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 09 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 10 دی 1402