بازخوانی رابطه نظر و عمل بر مبنای دیدگاه های شواب و آرنت به منظور ارائه الگوی تربیت معلم فکور عمل‌ورز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران

2 دانشیار دانشگاه شاهد، دانشگاه تهران ایران

3 دانشیار دانشگاه شاهد

4 دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: چکیده حوزه تعلیم و تربیت همواره با چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص تناسب با موقعیت مواجه است. در دوران معاصر، برنامه درسی و تعلیم و تربیت توجه برخی از متفکران را به خود جلب کرده و آن‌ها بر روی ارتباط میان عمل و نظر تمرکز کرده‌اند. گفتگو در حوزه‌های مختلف علوم انسانی می‌تواند به غنای ادبیات این زمینه بیافزاید. مقاله حاضر از دیدگاه هانا آرنت در زمینه اندیشه سیاسی و جوزف شواب در زمینه تعلیم و تربیت، بر روی تحقیق در زمینه پردازش ارتباط نظر و عمل تمرکز دارد.
روش‌ها‌: این تحقیق از رویکرد تحلیل فلسفی کومبز و دنیلز برای پاسخ به سوالات پژوهش استفاده کرده است. یافته‌ها: تحقیق حاضر نشان می‌دهد که با وجود تفاوت در مبانی مفهومی آرنت و شواب، تمایز مفهومی در زمینه نظر و عمل به صورت عام و خصوصی در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی وجود دارد. آن‌ها این تمایز را موجب ناکارآمدی یا بیگانگی از زندگی یا جامعه می‌دانند. نتیجه‌گیری: در رویکرد شواب، راه‌حل‌ها برای مواجهه با این تفاوت از طریق دیالکتیک نظر و عمل با استفاده از مفهوم پرواز پیشنهاد شده است. اما در دیدگاه آرنت، تمرکز بر تمایز تفکر از عمل به منظور بهبود عملکرد آن و نادیده گرفتن عمل نهایی مورد تأکید قرار گرفته و اصطلاح پرواز به عنوان نشانه‌ای از اشتراک حداقلی در این دو دیدگاه معرفی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading the relationship between theory and action based on the views of Schwab and Arendt in order to extract the model of intellectual and practical education teacher

نویسندگان [English]

  • reza Jarchi 1
  • akbar rahnama 2
  • mehdi sobhaninejad 3
  • Ramazan barkhordari 4
1 PhD student of Philosophy of education, Shahed University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Shahed University, Tehran, Iran
3 associate professor shahed university
4 Assistant Professor of Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The field of education constantly grapples with challenges and decision-making regarding its adaptability to specific situations. In contemporary times, curriculum and education have captured the attention of intellectuals, who have focused on the interplay between action and theory. A cross-disciplinary dialogue within the humanities has the potential to enrich the literature in this domain. This paper, from the perspectives of Hannah Arendt in political thought and Joseph Schwab in education, concentrates on researching the relationship between theory and action.
. Methods : Employing Coombs and Daniels' philosophical analysis approach, this research addresses inquiries about the connection between theory and action.
Findings : Despite conceptual differences between Arendt and Schwab, the research reveals a conceptual distinction between theory and action, both broadly and specifically, within the realms of education and curriculum. Both scholars view this distinction as leading to inefficiency or estrangement from life and society.
Conclusion: Schwab proposes a dialectical approach between theory and action, utilizing the metaphor of flight. In contrast, Arendt emphasizes the need to differentiate thinking from action for optimal functionality. The term "tactful flight" symbolizes the minimal common ground in these two perspectives, highlighting the nuanced interplay between theory and action in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arendt
  • Schwab
  • curriculum
  • intellectual practice
  • practice