ابعاد و شاخص‎های هویت انقلابی؛ تحلیل مضمون بیانات مقام معظم رهبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

یکی از جنبه‌های ضروری تحولات فرهنگی پس از انقلاب، معطوف به تغییر ساختارهای آموزشی به‌ویژه دانشگاه بود. آموزش‌وپرورش و مؤسسات آموزش عالی، از نهادهایی هستند که موظف‌اند جوانان را با مؤلفه‌ها و مصادیق هویتی کشور آشنا سازند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، همواره به ارزش‎ها و اصول انقلاب اسلامی و حفظ هویت انقلابی تأکید داشته‌ است و بیانات، تحلیل‌ها و توصیفات ایشان، مؤلفه‌های هویتی انقلاب اسلامی را به‌روشنی تبیین می‌کند. پژوهش حاضر با هدف شناخت ابعاد و شاخص‌های هویت انقلابی در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری و تأثیرگذاری بر شکل‌گیری و تقویت هویت انقلابی ملت ایران به‌ویژه جوانان، انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تحلیل مضمون، محتوای مجموعه بیانات مقام معظم رهبری را موردبررسی قرار داده است. به همین منظور، در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)، کلیدواژه "هویت انقلابی" در بازه زمانی سال‌های 1368 الی 1402 جستجو شد که تعداد 60 عنوان، فیش مرتبط به دست آمد. پس از مطالعه متن فیش‌ها و انتخاب مفاهیم مرتبط، مضامین پایه استخراج و درنهایت 7 مضمون اصلی (شخصیتی، مبانی ارزشی-اعتقادی، رهبری، نمادهای تاریخی، اقشار و سازمان‌های مسئول، رویکردها و راهبردهای انقلابی) با 35 مضمون فرعی مورد شناسایی قرار گرفت. در اندیشه ایشان، محوری‌ترین، عمیق‌ترین و اصلی‌ترین مؤلفه هویتی انقلاب ‌اسلامی، اسلام است که در شکل‌دهی ایدئولوژی انقلاب، ایجاد و تعمیق انگیزه‌های انقلابی، ترسیم مسیر و کیفیت مبارزات و تعیین چهارچوب‌های راهبردی نظام برآمده از انقلاب، نقش اساسی و بی‌بدیل داشته و دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dimensions and Indicators of Revolutionary Identity; Thematic Analysis of the Supreme Leader's Statements

نویسنده [English]

  • Homa Rahmani
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Education, Farhangian University
چکیده [English]

Background and Objectives: One significant aspect of cultural transformations following the Revolution was the reform of educational structures, particularly within colleges. Educational institutions play a crucial role in shaping, maintaining, and strengthening identity. The Supreme Leader of the Islamic Revolution of Iran has consistently emphasized upholding the values and principles of the Islamic Revolution and preserving a revolutionary identity. The aim of this research is to identify the dimensions and indicators of revolutionary identity as reflected in the collection of statements made by the Supreme Leader. Methods: This research is a descriptive-analytical type, and its method is thematic analysis. Findings: The keyword "revolutionary identity" was searched within the database of Ayatollah Ali Khamenei's statements covering the period from 1368 to 1402. This search resulted in the identification of 60 relevant documents. Following a thorough review of these documents and the selection of related concepts, foundational themes were extracted. Ultimately, seven main themes were identified: personality, value-belief foundations, leadership, historical symbols, responsible classes and organizations, revolutionary approaches, and strategies. These main themes were further divided into 35 sub-themes. Conclusion: In Supreme Leader's opinion, the most central, profound and main identity component of the Islamic revolution is Islam, which has formated ideology of the revolution, creating and deepening the revolutionary motivations, charting the path and quality of the struggles, and determining the strategic frameworks of the system emerging from the revolution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supreme Leader's statements
  • identity
  • Islamic revolution
  • revolutionary identity
  • theme analysis