راهبردهای مبتنی‌بر زیبایی‌شناسی در تربیت انقلابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 ایران، تهران

چکیده

پیشینه و اهداف: تربیت انقلابی بستری برای بروز شایستگی‌های مادی و معنوی افراد است. هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای مبتنی بر زیبایی‌شناسی برای کاربست در تربیت انقلابی بود. روش‌ها‌: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه بنیادی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، با 8 نفر از صاحب‌نظران حوزه علوم تربیتی و زیبایی‌شناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از روش تحلیل مضمونی جهت شناسایی و کشف مضامین، کدگذاری شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، 6 مضمون روش الگوسازی و الگوپردازی، آموزش سازنده و خلاق، تربیت زیبایی‌شناسی فراگیر، آموزش زیبایی‌شناسانه، آموزش مبتنی بر رسانه، ارزش‌گذاری و ارزشیابی، تحت عنوان مضامین فراگیر معرفی شد. همچنین 18 مضمون سازمان‌دهنده نیز شامل الگوسازی، انعطاف‌پذیری پویا و جذاب، تقویت نگرش زیبایی‌شناسانه، روش‌های خلاقانه، تور آموزشی و تربیتی، زیبایی‌شناسی روزمره (زیست هنری)، تربیت زیبایی‌شناسی همگانی، آموزش مبتنی بر بازی، آموزش پژوهش‌محور، روش‌های آموزشی مبتنی بر زیبایی‌شناسی، تدارک تجارب زیبایی‌شناسی، آموزش نمادین و استعاره‌ای، آموزش مشارکت‌محور، منابع معتبر زیبایی‌شناسانه، رسانه‌های زیبایی‌شناسانه، کاربست فناوری، بازخورد زیبایی‌شناسانه و ارزشیابی و قدرشناسی ارائه شد. 109 مضمون نیز به‌عنوان مضامین پایه شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: نتیجه آنکه، به‌کارگیری راهبردهای مبتنی بر زیبایی‌شناسی، پیش‌بینی‌کننده کیفیت بالا در تربیت انقلابی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategies based on aesthetics in revolutionary education

نویسنده [English]

  • ali ebrahiminia
Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify strategies based on aesthetics for use in revolutionary education. The research method is qualitative and based on fundamental theory. Using the purposeful sampling method, a semi-structured interview was conducted with 8 experts in the field of educational sciences and aesthetics until theoretical saturation was reached. The collected data were coded using thematic analysis method to identify and discover themes. Based on the findings of the research, 6 themes of modeling method and modeling, constructive and creative education, inclusive aesthetic education, aesthetic education, media-based education, valuation and evaluation were introduced under the title of inclusive themes. Also, 18 themes of the organizers include model making, dynamic and attractive flexibility, strengthening aesthetic attitude, creative methods, educational tour, everyday aesthetics (artistic life), universal aesthetic education, game-based education, education Research-oriented, educational methods based on aesthetics, provision of aesthetic experiences, symbolic and metaphorical education, participation-oriented education, authentic aesthetic resources, aesthetic media, application of technology, aesthetic feedback and evaluation and appreciation were presented. . 109 themes were also identified as basic themes. As a result, the use of strategies based on aesthetics is a predictor of high quality in revolutionary education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetics
  • revolutionary education
  • instruction
  • education
  • media