ارزیابی محتوای کتاب تفکر وپژوهش پایه ششم ابتدایی برمبنای ساحت‎های تربیتی علمی و فناوری ، هنری و زیباشناختی مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش با بهره‎گیری از روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پیشینه و اهداف :هدف اصلی این پژوهش ،ارزیابی کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم بر مبنای ساحت های علمی و فناوری ، هنری و زیباشناختی مطرح شده در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش با بهره گیری از روش ویلیام رومی است. روش ها : پژوهش از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی است. جامعه آماری پژوهش ،کتاب تفکر وپژوهش پایه ششم که در سال در 1402 به چاپ رسیده است .یافته ها: نتایج تحقیق نمایان ساخت که درکتاب تفکر وپژوهش از لحاظ ساحت علمی و فناوری بر حسب تصویر(6.16درصد) کمترین توجه شده،ولی از لحاظ ساحت علمی و فناوری برحسب متن نوشتاری (83.7درصد) بیشترین توجه شده است. از لحاظ ساحت هنری و زیباشناختی برحسب متن (16.3درصد) کمترین توجه و برحسب تصویر (83.4درصد) بیشترین توجه شده است.همچنین ضریب درگیری متن ازلحاظ ساحت علمی و فناوری 24. بود ،از طرفی ضریب درگیری برحسب تصاویراز لحاظ ساحت علمی و فناوری 0/0،نشان داد که متن و تصاویر کتاب به شیوه فعال ارایه نشده است.ضریب درگیری برحسب پرسش ها از لحاظ ساحت علمی و فناوری عدد2.3بود واز نظر ویلیام رومی، پرسشها به شیوه مطلوب ارایه نشده است.با توجه به ضریب درگیری برحسب متن از لحاظ ساحت هنری و زیباشناختی و نظریه ویلیام رومی 2. میباشد که نشان می دهد متن به شیوه فعالی ارایه نشده است.نتیجه گیری: در مجموع یافته های پژوهش بیانگر این است که درکتـاب تفکر و پژوهش پایه ششم به صورت مطلوب به ساحت های علمی و فناوری ، هنری و زیباشناختی توجه شده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of sixth grade Thinking & Research book based on the Artistic and Aesthetic, scientific and technological areas proposed in the fundamental transformation document of the educational system using the William Rummey method

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Ghasemi 1
  • Yaser Dortaj 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University
چکیده [English]

Background and Objectives:The aim of this research is to analyze the content of the sixth grade Thinking &Research book based on the Artistic and aesthetic, scientific and technological fields presented in the document on the fundamental transformation of education and William Rummy's technique.Methods: This research is descriptive and its method is content analysis based on William Rummy's technique. The statistical population of the research is the sixth grade Thinking & Research book that was published in 2023.Findings: It showed that in the Thinking & Research book, in terms of the scientific and technological educational field, according to the image, (16.6%) the least attention has been paid. But in terms of scientific and technological educational field, it has received the most attention in terms of written text(83.7). Also, the engagement rate of the text in terms of the scientific and technolodical fields sphere was 0.24 , on the other hand, the engagement rate of images in terms of the scientific and technological fields sphere was 0.0, which showed that the active presentation. The engagement rate of questions in terms of the scientific and technological fields sphere was 2.3 and according to William Rummy's techniquer. According to the engagement rate of texts in terms of the Artistic and aesthetic education and the theory of William Rummy's, it is 0.2 . Conclusion: In sum, the findings of the research revealed that of sixth grade Thinking & Research book have favorably paid attention to the Artistic and aesthetic , Scientific and technological areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • evaluation"
  • artistic and aesthetic area"
  • scientific and technological area"
  • Willam Rummy'
  • s technique"
  • ,"
  • sixth grade Thinking &
  • Research book"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 26 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1403