چکیده
هدف این پژوهش بررسی وضعیت آموزش بینالمللی و مقایسه کشورهای پیشرو در اینزمینه بود. پژوهش توصیفی و روش پژوهش روش تطبیقی برادی بود.منبع کسب اطلاعات شامل کلیه کتابها، مقالات، منابع و اسنادی بود که به موضوع آموزش بینالمللی در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا پرداخته بودند. نمونهآماری شامل کلیه منابع دردسترس محقق پیرامون موضوع آموزش بینالمللی کشورهای موردمطالعه بود. با استفاده ازکلیدواژههای انگلیسی،international education,educational Journey,educational travel,internationalization of education,educational interaction of university,higher education and student mobilityدر پایگاههای علمی science direct,google scholar,scopus,eric و کلید واژههای فارسی آموزش بینالمللی، تعاملاتعلمی بینالمللی، تحصیل در کشورهای پیشرفته درپایگاههای فارسی irandoc,sid,magiran تعداد72 منبع یافت شد. براساس معیارهای ورود و خروج،16 منبع از فرایند مطالعه حذف شد و56 منبع مورد بررسی قرارگرفت. ابزار اندازهگیری چک لیست محقق ساخته و روش تحلیل، تحلیل اسنادی بود. نتایج نشان داد ایالاتمتحده درصد بیشتری از ارائه آموزش بینالمللی را به خود اختصاص داده است و در بعد کیفیتآموزشی در وضعیت بهتری قراردارد. استرالیا در مقایسه با سه کشور دیگر به دلیل بعد کیفیتزندگی و سهولت دسترسی، شرایط بهتری برای آموزشبینالمللی فراهم کرده است، انگلستان نفوذفرهنگی بیشتری دارد و از مزیت کاهش طولمدتتحصیل برخوردار است. هزینههای آموزش درکانادا نسبتاً مقرون به صرفهتر است و از نظر شاخص صلح، جایگاه بهتری دارد. بر اساس ویژگیهای شناسایی شده پیشنهاد میشود با تبیین و ترویج احساس امنیت، تسهیل تبادل استاد و دانشجو، تدوین برنامههایدرسی چندفرهنگی، تسهیل تفاهمنامههای همکاریآموزشی بین اساتید مراکز آموزشی جهان، تدارک امکاناتاقامتی مناسب و فرهنگسازی عمومی زمینه آموزشهای بینالمللی در نظام آموزشی ایران فراهم شود.
کلیدواژهها