طراحی چارچوب سرفصل درسی با رویکرد یادگیری ترکیبی به منظور ارتقا کیفیت روشهای تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

در سرفصل های درسی مصوب، اهمیت لازم به یادگیری ترکیبی با بهره مندی از فناوری های نوین تاکید نشده و بیشتر از راهبردهای تدریس سنتی یاد می شود. وجود چالش هایی مانند افت تحصیلی در آموزش کاملا مجازی در حین کرونا و از سوی دیگر چالش های تدریس کاملا حضوری مانند منفعل بودن یادگیرنده، ضرورت اجرای یادگیری ترکیبی را در مدارس و دانشگاه ها تایید می نماید. هدف از این تحقیق ارایه چارچوبی برای یادگیری ترکیبی در قالب سرفصل های مصوب است. روش تحقیق، بصورت مرور نظام مند برای انتخاب منابع و تحلیل محتوای آنها با روش استقرایی با واحد تحلیل تم یا مضمون می باشد. با استفاده از برنامه مکس کیودا مضامین باز، محوری و مولفه‌ای استخراج، دسته بندی و در نهایت چارچوب پیشنهادی برای طراحی سرفصل با رویکرد یادگیری ترکیبی، ارایه گردید. کلمات کلیدی تحقیق عبارتند از یادگیری ترکیبی و سیلابس درسی و کلید واژه های مرتبط با عنوان تحقیق است. پایگاه های اطلاعاتی انتخاب شده با دو زبان انگلیسی و آلمانی عبارتند از: گوگل اسکالر، اریک، الزویر و سای اسپیس از 2020 در منابع خارجی و 1390 در منابع فارسی است. با توجه به منابع و تجارب جهانی پیشنهاد می شود اساتید در یک ترم تحصیلی، حداقل بیست درصد از ساعات آموزشی دروس نظری یا دروس نظری-عملی را براساس مدل های ترکیبی یادگیری معکوس، ایستگاهی، آزمایشگاهی تلفیق شده و پروژه محور تدریس نمایند. به منظور پویا بودن سرفصل ها، ایجاد سامانه در وزارت عتف به منظور اشتراک گذاری آخرین تغییرات براساس نظرات متخصصین، ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Syllabus Framework with Blended Learning Approach to Improve the quality of Teaching Methods

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Nili Ahmadabadi
Assistant Professor of Educational Technology Department/ ALLAMEH Tabataba'i University
چکیده [English]

The existence of challenges such as academic failure in virtual education during the Corona pandemic, and on the other hand, the challenges of face-to-face full teaching, such as the passivity of the learner, confirm the necessity of implementing blended learning in schools and universities.

Despite the significant role of syllabi In Iran’s higher education, traditional teaching methods are still used instead of advanced approaches like blended learning. Mastering fully presence’s teaching before the COVID-19 crisis and fully virtual teaching during the crisis despite their challenges, emphasize the necessity of implementing blended teaching in schools and universities. The aim of this research is to provide a framework for blended learning within the approved syllabi of universities and teacher training institutions. The research method involves a systematic review for selecting sources and analyzing their content using an inductive approach with theme analysis unit. Open, axial, and component theme were categorized and extracted with MaxQDA software and a proposed framework for syllabus designing with blended learning approach was presented. The research keywords include blended learning and syllabus, along with keywords related to the research title. The selected databases include Google Scholar, ERIC, Elsevier, and SciSpace from 2020 for foreign sources and 1390 for Persian sources. Based on the global resources and experiences, it is suggested that instructors be required to teach at least twenty percent of theoretical or theoretical-practical course hours based on blended models (Flipped classroom, Station-Rotation, Integrated Laboratory, and Project-based Course) in one semester.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended Learning
  • Syllabus
  • Iran
  • Teaching Method
  • Blended learning in approved syllabus

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 08 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 آبان 1403