شناسایی و اعتبارسنجی فرصت ها و شرایط و نیازهای آموزشی معلمان در جهت توسعه-حرفه‌ای و ارتقاء کیفیت تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. آموزگار.

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتبارسنجی فرصت‌ها، شرایط و نیازهای آموزشی معلمان در جهت توسعه حرفه‌ای و ارتقاء کیفیت تدریس است.روش‌ها‌: این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته(کیفی- کمی) با دو رویکرد تحلیل محتوا و توصیفی پیمایشی بود. برای شناسایی نیازهای آموزشی از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11نفر از متخصصان موضوعی که معیار انتخاب اشباع نظری داده‌ها بود و برای اعتبارسنجی81نفر معلمان باتجربه و سابقه بیش از10سال شهرستان شادگان که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، نیازهای شناسایی شده را اعتبارسنجی کردند. اصالت مصاحبه‌ها و روایی محتوایی پرسشنامه توسط5نفر از متخصصان موضوعی تایید و پایایی پرسشنامه با آلفای کرنباخ(719/0)سنجیده شد. داده‌های بخش کیفی در MAXQDA به شیوه اشتراوس-کوربین تحلیل و داده‌های بخش کمی با ضریب مسیر و آماره t در SMART PLS4 تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های بخش کیفی شامل3کد انتخابی(فرصت‌ها، شرایط و نیازهای آموزشی معلمان در جهت توسعهحرفه‌ای و ارتقاء کیفیت تدریس)،9کد محوری و 71کد اولیه بود. یافته‌های بخش کمی نشان داد که تمام مؤلفه های شناسایی شده با آمارهt بیش از 96/1و سطح خطای کمتر 05/0بر توسعه حرفه‌ای معلمان تأثیر معنادار داشت و تمام مسیرها نیز تایید شده بود.نتیجه‌گیری:در پژوهش حاضر علاوه‌بر شناسایی فرصت‌ها، شرایط و نیازهای آموزشی معلمان در جهت توسعه حرفه‌ای، تمام مؤلفه‌ها اعتبارسنجی شد. توسعه حرفه‌ای و ارتقاء کیفیت تدریس معلمان محور تقویت و پیشرفت جامعه در علم و دانش است. ازهمین‌رو، شناساندن نیازهای آموزشی معلمان، فرصت‌های توسعه حرفه ای و شرایط موجود به سیاستگذاران و مدیران، زمینه را برای ارتقاء کیفیت توسعه حرفه‌ای و اثربخشی این دوره‌ها در عملکرد معلمان فراهم می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Validation Opportunities, Conditions and Teachers' Educational needs for Professional development and Improvement of teaching quality

نویسندگان [English]

  • mohammad hosein zarei 1
  • shima doraghi najmi 2
1 1. Assistant professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 MA. curriculum planning, Department of Education Sciences, Peyame Noor university, Tehran Iran. Teacher
چکیده [English]

Background and Objectives:The purpose of This research is to identify and validate the Opportunities, Conditions and Teachers' Educational needs forProfessional development and Improvement of teaching quality. Methods:This applied research was of mixed typewithtwoapproaches of contentanalysis and descriptive survey.To identify educational needs, semi-structured interviewswereconducted with11subject matter experts, which was the selection criteria for theoretical saturation of data, and for validation,81experienced teachers in Shadgan city, who were purposefully selected,validated the identified needs.The authenticity of the interviews and the content validity of the questionnaire were confirmed by5subject experts and the reliability of the questionnaire was measured with Cronbach(0.719).Qualitative part data was analyzed in MAXQDA according to Strauss-Corbin and quantitative part data was analyzed by examining the path and t-Value in SMARTPLS4. Findings:The codes extracted from the qualitative part of the research included3 selective codes,9 Axial codesand71open codes.The findings of the quantitative section showed that all identified needs with a t-statistic of more than(1.96)and a lower error level of(0.05)had a significant effect on the professional development of teachers,and all the paths were confirmed. Conclusion:In the present study, in addition to identifying the opportunities, conditions, and educational needs of teachers for professional development and improving the quality of teaching, all components were validated. Professional development and improving the quality of teachers' teaching are the focus of strengthening and advancing society in science and knowledge.Therefore,introducing teachers'educational needs, professional development opportunities, and existing conditions to policymakers and managers provides the basis for improving the quality of professional development and the effectiveness of these courses in teachers' performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional development
  • Educational needs
  • Teaching quality
  • Validate
  • Identification
  • Teachers