تأثیر اجرای روش‏های یادگیری مشارکتی جوریار و پژوهش گروهی بر خودکارآمدی هنرجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهتگیان اردبیل

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استادیار روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی هر یک از الگوهای یادگیری مشارکتی (پژوهش گروهی و جوریار با یادگیری سنتی) بر میزان خودکارآمدی فراگیران در درس دین و زندگی می‏باشد. این پژوهش با طرح شبه تجربی با اجرای (پیش آزمون - پس آزمون) و گروه گواه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هنرجویان هنرستان‏های ناحیه2 اردبیل می‏باشد. شیوه نمونه‌گیری پژوهش تصادفی چندمرحله‏ای بوده و در مجموع 76 نفر در 3 کلاس به عنوان افراد نمونه انتخاب شده‏اند (تعداد پژوهش گروهی، 27 نفر؛ گروه جوریار، 26 نفر و گروه یادگیری سنتی، 23 نفر). مدت اجرای کاربندی‏های پژوهش 6 هفته (42) روز است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس‏ خودکارآمدی عمومی شرر بوده است. داده‏های این پژوهش با آزمون MONOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج اجرای آن حاکی از اثر بخشی روش پژوهش گروهی و جوریار، نسبت به روش آموزش سنتی در افزایش میزان خودکارآمدی هنرجویان می‏باشد. نتایج این پژوهش با بسیاری از پژوهش‏های انجام یافته پیشین در زمینه اثربخشی یادگیری مشارکتی همسویی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of cooperative learning methods on general self-efficacy

چکیده [English]

Abstract: The purpose of this research is the comparison of effectiveness of Cooperative learning methods (Jigsaw and group investigation in comparison with traditional learning) on Learner's self-efficacy in "Religion and Life" course of second-grade high school trainees. This research has quasi-experimental design (Pre-test and Post-test) as well as a control group. The statistical universe of the research includes the trainees in industrial schools of Ardabil 2nd district. The research sampling methods is "Cluster Sampling," and in all 76 participants from 3 classes, has been chosen as "Sample People." (Investigation Group 27 participants, Jigsaw Group 26, and Traditional-lecturer Learning Group were 23 participants). The tool of compiling data has been general self-efficacy scale of "Sherer." The data obtained from this research was analyzed with the molti variate analyses of (MONOVA). The period of applying the treatments of research was 6 weeks (42 days) and its performance results indicates the effectiveness of research investigation And Jigsaw method in comparison with traditional teaching method in terms of increasing self-efficacy rate. The results of this research are unidirectional with most of previously done researches in learning fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Cooperative Learning
  • self-efficacy
  • Jigsaw
  • investigation group
  • "Religion and life" Course