نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
«خودکارآمدی»، باوری درونی است که معلمان را در مواجهه با مشکلات روانی و امراض جسمانی ناشی از تنیدگیهای تدریس، مصون مینماید. شناخت ناکافی محققان ایرانی از مباحث نظری سازه خودکارآمدی معلم و وجود ابهام در برخی از این مبانی و نیز غفلت از جنبه کاربردی این سازه در توسعه حرفهای معلمان کشورمان، محقق را بر آن داشته است تا اولاً با بر طرف نمودن برخی از چالشهای نظری مربوط به خودکارآمدی معلم، درک درست و عمیقی از چیستی این سازه را فراهم نماید؛ ثانیاً کاربردهای عینی خودکارآمدی معلم در آموزش و پرورش را تشریح نماید. نوشتار حاضر با مرور تحقیقات مختلف و استفاده از روش تحلیلی-توصیفی نشان داده است که طراحی و اجرای برنامههای آمادهسازی مبتنی بر خودکارآمدی در دانشگاه فرهنگیان میتواند تضمین کنندهی شایستگیهای حرفهای آتی دانشجومعلمان باشد. همچنین اجرای برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر خودکارآمدی برای معلمان شاغل، از طریق دورههای ضمن خدمت، سبب توانمندی و جلوگیری از فرسودگی شغلی آنان خواهد شد.
کلیدواژهها