نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر در پی یافتن راهحلی جهت مرتفع ساختن ضعف یادگیری و انگیزه زبانآموزان به هنگام تدریس حروف الفبا از طریق اقدامپژوهی برآمده است. نمونه شرکتکننده 12 دانشآموز پسر پایه هفتم یکی از دبیرستانهای دوره اول استان خراسان جنوبی بودند.
حروف الفبای درس 5 با پیروی محض از روند پیشنهادی تدریس این بخش مندرج در کتاب راهنمای معلم تدریس شد. روش تحقیق اتخاذ شده ترکیبی، یا بهعبارت دیگر تلفیق کمی-کیفی بود. جهت جمعآوری دادههای مرتبط از سه ابزار چکلیست ثبت مشاهدات ناظر از کلاس درس، برگههای خودارزیابی تکمیل شده توسط زبانآموزان و نمرات آزمون برگزار شده از این بخش درس استفاده شد و پس از حصول نتیجه نه چندان مطلوب به خصوص در بخش مهارت نوشتاری و میزان انگیزه زبانآموزان، جای خالی فعالیتهای ارتباطی و بازیهای آموزشی منطبق با عناصر پنجگانه برنامه درسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) در روند تدریس احساس شد. با استفاده حداکثری از انواع بازیهای آموزشی، فعالیتهای تکمیل کار، کارهای گروهی و در نظر گرفتن سایر ویژگیهای رویکرد ارتباطی و برنامه درسی ملی از قبیل ایجاد توانش ارتباطی، تعامل و همکاری، محیط امن و دلپذیر یادگیری، توجه به تفاوتهای شخصی دانشآموزان در قالب این فعالیتها میزان انگیزه و یادگیری حروف الفبا در زبانآموزان بهبود یافت. نتایج آزمون تی وابسته حاکی از تفاوت معنادار آماری بین نمرات حاصل از آزمون درس 6 در مقایسه با درس 5 بود. امید است نتایج اقدامپژوهی حاضر بتواند راهگشایی برای مؤلفان و دبیران محترم جهت آموزش هر چه مؤثرتر حروف الفبا با استفاده از فعالیتهای پیشنهادی این پژوهش باشد.