نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
معلمان در جامعه، نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی از طریق انتقال مفاهیم و کمک به فراگیران در شکلدهی مطالب دریافت شده دارند. امروزه دیگر نقش معلمان تنها انتقال مطالب نیست؛ چرا که ایشان فراتر از آن میبایست در راستای اهداف جامعه قدم بردارند و به آموزش مطالب بپردازند. از آنجا که انجام این نقش با درگیر شدن معلمان با مسائل اجتماعی حاصل میشود (جانسون، 2009)، تربیت دانشجو-معلمان باید به شیوهای باشد که موضوعات مربوط به اجتماع در ایشان نهادینه شود، تا در آموزشهای خود این موارد را در نظر داشته باشند. اهمیت موضوع از آن جهت است که مراحل مختلف تربیت دانشجو-معلمان که شامل «معلمان به عنوان فراگیران» و «آموزش به عنوان میانجی گفتاری» میبایست با استناد به تعریف جدید آموزش در برنامههای آموزشی دانشجو-معلمان قرارگیرد. از این رو در این نوشته در پی آن هستیم که به ارائه طرح تربیت دانشجو-معلمان بپردازیم که با بهرهگیری از اصول و مراحل ریچاردز (1998) و جانسون(2009) تهیه و تدوین شده است. در این طرح، مسائل مختلفی در مورد دورههای آموزشی دانشجو-معلمان و معلمان مطرح شده است که به بحث و بررسی هر کدام میپردازیم و سپس بر اساس آن طرح و مدل نهایی دورههای آموزش معلم در راستای اصول تئوری اجتماعی- فرهنگی ارائه میشود.
کلیدواژهها