آموزش مرحله ای معلمان و دانشجو-معلمان با رویکرد اجتماعی-فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شیراز

2 کارشناس هماهنگی و نظارت، پژوهش و برنامه ریزی، بنیاد نخبگان استان فارس

چکیده

معلمان در جامعه، نقش مهمی در تحقق ارزش­آفرینی از طریق انتقال مفاهیم و کمک به فراگیران در شکل‌دهی مطالب دریافت شده دارند. امروزه دیگر نقش معلمان تنها انتقال مطالب نیست؛ چرا که ایشان فراتر از آن می‌بایست در راستای اهداف جامعه قدم بردارند و به آموزش مطالب بپردازند. از آنجا که انجام این نقش با درگیر شدن معلمان با مسائل اجتماعی حاصل می‌شود (جانسون، 2009)، تربیت دانشجو-معلمان باید به شیوه‌ای باشد که موضوعات مربوط به اجتماع در ایشان نهادینه شود، تا در آموزش‌های خود این موارد را در نظر داشته باشند. اهمیت موضوع از آن جهت است که مراحل مختلف تربیت دانشجو-معلمان که شامل «معلمان به عنوان فراگیران» و «آموزش به عنوان میانجی گفتاری» می‌بایست با استناد به تعریف جدید آموزش در برنامه­های آموزشی دانشجو-معلمان قرارگیرد. از این رو در این نوشته در پی آن هستیم که به ارائه طرح تربیت دانشجو-معلمان بپردازیم که با بهره‌گیری از اصول و مراحل ریچاردز (1998) و جانسون(2009) تهیه و تدوین شده است. در این طرح، مسائل مختلفی در مورد دوره­های آموزشی دانشجو-معلمان و معلمان مطرح شده است که به بحث و بررسی هر کدام می‌پردازیم و سپس بر اساس آن طرح و مدل نهایی دوره­های آموزش معلم در راستای اصول تئوری اجتماعی- فرهنگی ارائه می‌شود.



 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A sociocultural approach towards teachers' and student-teachers' education

نویسندگان [English]

  • Hussein Meihami 1
  • Mohammad Ramin Bastan 2
1 PhD Candidate in Applied Linguistics at Shiraz University
2 Research Executive Coordinator, Fars Elites Foundation, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Teachers have got important roles and responsibilities in the society during the teaching time. They are not also the transmitters of knowledge but also the contributors to transforming knowledge by the students. Knowing the important role of teachers in the society, it is well to know that many of their responsibilities can be achieved by their knowledge bout the society (Johnson, 2009). It is always stated that educating student-teachers should be in a way that they understand different aspects of their society. That all said, In this paper, we were due to introducing a new, localized, model of teacher education based on the prerequisites which were nominated by Richards (1998) and Johnson (2009). This model is the one which is discussed and debated. We will go through different principles required for a sociocultural approach towards teacher education. We hope this proposal can be applied to the current teacher education programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student-Teachers
  • teacher education
  • sociocultural theory