نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
کدگذاری، بخشی از فرایند تولید دانش و خلق نظریه در روش گراندد تئوری یا نظریه داده بنیاد است. این نظریه با طرح پرسش یا پرسشهای پژوهشی شروع و با جمعآوری دادهها از راه مصاحبه عمیق و مشاهده تأملی در طول زمان شکل گرفته و با تحلیل نظاممند و مداوم آن ادامه مییابد و درنهایت به تولید دانش ختم میشود و با ارائه نظریه به ثبات میرسد، اما درآن متوقف نمیماند. یک پروژه پژوهشی مبتنی بر این روش، زمانی به موفقیت میرسد که محصول پژوهش آن، نه فقط پاسخ به پرسشهای اولیه تحقیق، بلکه خود تولیدکننده سؤالات جدید باشد تا موضوع تحقیقات بعدی را فراهم نماید. این روش، یکی از انواع روشهای پژوهش کیفی است که هدف اصلی آن بیان فرآیندهای اجتماعی، تربیتی و پرورش تئوری است. روش مذکور با رویکردی متفاوت، تحقیقی از نوع اکتشافی است و در تحلیل دادهها با رهیافت تحلیل مقایسهای مداوم، در چارچوب سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری، و کدگذاری انتخابی به انجام میرسد. مقاله حاضر با روش کتابخانهای و با هدف معرفی، بیان اهمیت، شیوه اجرای پژوهش کیفی بنیادی و به ویژه "کدگذاری" و زمینهها و ضرورتهای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان، به انجام رسیده و بر آن است تا الگوی مشخصی از مقوله کدگذاری را در فرایند انجام پروژههای کارورزی ارائه نماید. نتایج حاصل، حاکی از آن است که کدگذاری و فرایند اجرای آن در الگوی جاری در کارورزی دانشگاه فرهنگیان شیوهای مؤثر و نتیجه بخش است.